Verwarming ramptoestel voor start gerepareerd
Het toestel van Spanair dat woensdag op het vliegveld van Madrid is neergestort, had problemen met de luchttoevoer in het verwarmingssysteem. Het toestel keerde voor dit euvel terug naar de pier waar technici het probleem routinematig verholpen, aldus Javier Mendoza, onderdirecteur van Spanair.
Daarna steeg het vliegtuig alsnog op. Meer dan 150 mensen kwamen even later in de vlammenzee om het leven. Volgens Mendoza was de piloot voor het opstijgen teruggereden naar de pier met een melding van een defect. Het probleem zat onder een raam in de cockpit. Het onderhoudspersoneel „isoleerde het technische mankement.” Ook technici van de luchtvaartautoriteiten hebben de werkwijze gecheckt. Het vliegtuig is vervolgens teruggestuurd naar de startbaan. Er was niets abnormaals aan het gebrek en evenmin met het verhelpen ervan, aldus de onderdirecteur.Mendoza zei voorts dat het verongelukte toestel van het type MD80 een veilig toestel is. Het is een opvolger van de DC9 van McDonnell Douglas, de fabriek die Boeing in 1997 overnam.
Gemeten naar het aantal toestellen dat in gebruik is genomen en het aantal ongelukken is het een erg veilig vliegtuig, zei Mendoza. De luchtvaartmaatschappij zou eind deze week een serie toestellen aanmerken om af te danken, maar daar zit de MD80 als type niet bij. De onderneming, die eigendom is van het Scandinavische SAS, verkeert in moeilijkheden en verliest volgens Spaanse media 10 miljoen euro per maand. Er zouden bijna 1200 banen moeten verdwijnen om de maatschappij draaiende te houden. Dat heeft tot grote zenuwachtigheid bij personeel geleid.
Vakbondswoordvoerder Javier Navas zei dat de onderneming weliswaar nooit op de veiligheid heeft beknibbeld, maar dat bijvoorbeeld van piloten en ander personeel „maximale dagen” worden gevraagd.
Spanair heeft de laatste tijd vaker met motorproblemen te kampen gehad. De luchtvaartmaatschappij bevestigde donderdag dat een MD82 zaterdag wegens motorproblemen een noodlanding op Gran Canaria moest maken tijdens een vlucht van Lanzarote naar Madrid. Het ging daarbij niet om hetzelfde vliegtuig als woensdag. Het bedrijf heeft meerdere MD82’s.
Aan boord van het vliegtuig zaten verschillende nationaliteiten. Naast Spanjaarden waren er passagiers uit Turkije, Zweden, Indonesië en Duitsland. Of er ook Nederlanders onder de slachtoffers zijn is niet bekend.
Een tijdelijk mortuarium is ingericht in een congrescentrum in Madrid, waar nabestaanden ook slachtoffers van de terreuraanslagen van maart 2004 identificeerden. Tot nu toe zijn 39 slachtoffers van de vliegramp geïdentificeerd.