Economie

Cerfontaine wil af van vliegtaks

Vertrekkend topman Gerlach Cerfontaine van Schiphol zei donderdag dat hij premier Balkenende vorige week een brandbrief heeft geschreven om de ernst van de situatie van de luchthaven te benadrukken. „Het kabinet moet perspectief geven voor de toekomst, anders wordt iets moois stukgemaakt.”

ANP
22 August 2008 11:59Gewijzigd op 14 November 2020 06:15

Schiphol verkeert in zwaar weer door hoge kerosineprijzen, een slecht economisch klimaat en bovenal de omstreden vliegtaks. Cerfontaine wil van Balkenende weten hoelang de extra milieubelasting blijft gehandhaafd. De vliegtaks levert de staat jaarlijks rond de 350 miljoen euro op. „Schiphol is een prachtbedrijf, maar heeft nu een handicap, een blok aan het been”, aldus de topman. Hij heeft nog geen antwoord gekregen van Balkenende.Cerfontaine, die 1 januari met pensioen gaat, stelt dat Schiphol hard wordt geraakt door de belasting die per 1 juli is ingevoerd. Passagiers met Europese bestemmingen betalen een vliegtaks van 11,25 euro, voor langere vluchten is dat 45 euro.

„Deze belastingmaatregel dreigt de concurrentiepositie van Schiphol nadelig te beïnvloeden”, aldus Cerfontaine. „Daarnaast houden we er ernstig rekening mee dat er als gevolg van de hoge kerosineprijzen en de wereldwijde verslechtering van het economische klimaat in 2009 opnieuw geen groei van het aantal passagiers zal zijn.”

Cerfontaine wil zo snel mogelijk van de vliegtaks af. De topman van Schiphol Group, met de Nederlandse staat als grote en de gemeenten Amsterdam en Rotterdam als kleinere aandeelhouders, stelt dat de belasting in ieder geval in 2012 moet worden afgeschaft. Luchthavens krijgen in dat jaar naar verwachting te maken met het zogenoemde Emission Trading Scheme, een milieumaatregel die voor bijna alle Europese landen geldt.

Cerfontaine presenteerde donderdag voor de laatste keer de cijfers. De nettowinst van Schiphol daalde het afgelopen halfjaar met meer dan 8 procent tot 88,4 miljoen euro. De verkoop van vastgoed leverde minder op, en ook de hogere beveiligingskosten drukten het resultaat. Waardeverminderingen van vastgoed en een belastingmeevaller in 2007 meegerekend, daalde de winst zelfs met bijna 33 procent.

De omzet en het aantal passagiers stegen wel licht, met respectievelijk 2,1 en 1,7 procent. De omzet bedroeg 549,5 miljoen euro. Het aantal passagiers kwam uit op 24,1 miljoen. Meer zit er volgens de topman dit jaar niet in. „De groei is nul voor 2008 en nul voor 2009.” In 2007 steeg de winst nog met 18 procent en het aantal passagiers met 4,4 procent.

Schiphol heeft zijn investeringen in vliegvelden en vastgoed inmiddels al met 125 miljoen euro teruggeschroefd. Eerder ging de luchthaven voor dit jaar uit van 550 miljoen euro aan totale investeringen. De drie aandeelhouders kunnen dit jaar een superdividend tegemoetzien van in totaal 500 miljoen euro. Volgend jaar volgt nog een extra winstuitkering van maximaal 500 miljoen euro.

Cerfontaine heeft nog geen scenario bedacht als Balkenende zijn brief niet of negatief beantwoordt. Dat laat hij over aan zijn opvolger, de van accountants- en adviesbureau PricewaterhouseCoopers afkomstige Jos Nijhuis.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer