Uitzendsector krijgt klappen
Bestuursvoorzitter Ron Icke van het Nederlandse uitzendconcern USG People manifesteerde zich donderdag als een man met een sombere boodschap. Bij de presentatie van de tweedekwartaalcijfers van zijn bedrijf, bekend van Start People en Unique, waarschuwde hij dat de economie nog zo’n twee jaar nodig heeft om te herstellen.
Beleggers wisten genoeg. Op de beurs in Amsterdam kelderde het aandeel USG People met ruim 13 procent. Branchegenoten Randstad en Brunel werden meegetrokken en verloren ruim 5 procent. De Britse concurrent Michael Page ging 4,3 procent omlaag en het Zwitserse Adecco 3,3 procent.De reactie van de markt was wat overdreven, stelde Icke vast. „Ik heb niets nieuws gezegd.” Hij wees op de cijfers over de afgelopen drie maanden, waaruit bleek dat de omzet van zijn bedrijf exclusief overnames met 3 procent tot 1,04 miljard euro is gestegen. Dat de winst lager uitviel, had vooral te maken met kosten in verband met overnames. De nettowinst bedroeg 32 miljoen euro, 18 procent minder dan een jaar geleden.
Uitzendconcerns zijn een goede graadmeter voor het economisch klimaat. Gaat het slechter, dan merken zij dat snel omdat bedrijven die snijden in personeelskosten als eerste kijken naar tijdelijke (uitzend)krachten.
In dat licht voorspellen de opmerkingen van Icke niet veel goeds voor de economie van Nederland, waar USG People bijna de helft van zijn omzet draait. Uit cijfers van brancheorganisatie van uitzenders ABU bleek al dat het aantal uitzenduren in juni met 8 procent daalde. De omzet van de branche ging met 2 procent omlaag.
Daar staat tegenover dat uit verschillende sectoren nog altijd klachten komen over werknemers die maar niet kunnen worden gevonden. Volgens hoogleraar arbeidsrecht aan de Universiteit van Amsterdam Evert Verhulp heeft deze tegenstelling met name te maken met „mismatch.” „Als er een tekort aan bakkers is, kun je niets met juristen”, aldus Verhulp.
De vraag naar hoger geschoold personeel in bijvoorbeeld de administratieve sector, naar metselaars, loodgieters en fabrieksarbeiders stijgt, waardoor het aanbod niet toereikend is. „Polen komen niet voor niets naar Nederland”, aldus een woordvoerder van uitzendorganisatie ABU.
Tot nu toe kunnen de uitzenders het verlies aan ”volume”, waar hoe dan ook sprake van is, in Nederland compenseren door hogere prijzen in rekening te brengen, veroorzaakt door de toenemende krapte. De vraag is hoe lang uitzenders als USG People dit instrument nog kunnen inzetten in Nederland.
USG-topman Icke blijft op deze vraag vooralsnog het antwoord schuldig.