EU betaalt promotie Hollandse bloembollen
Bloembollen mogen dan een typisch Nederlands product zijn, toch laten de bloembollenkwekers en –handelaren de EU meebetalen aan hun reclame.
Voor posters, tv–spotjes en andere promotie betaalt de Europese Commissie de komende drie jaar totaal 663.000 euro aan het Internationaal Bloembollen Centrum (IBC), dat de internationale promotie doet van bloembollen en bolbloemen voor de Nederlandse kwekers en handelaren.Het is een van de 31 projecten uit zestien EU–landen die subsidie krijgen van de Europese Commissie voor promotie van landbouwproducten. Zo krijgt de Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) bijna 2,8 miljoen euro voor het aanprijzen van kalfsvlees. Totaal verdeelt de Europese Commissie de komende drie jaar ruim 92 miljoen euro.
„Het is niet genoeg om excellente producten te telen", aldus EU–commissaris Mariann Fischer Boel (Landbouw). „We moeten ook slim zijn als het op marketing aankomt. Dit soort EU–programma’s kan onze telers vooruit helpen in een steeds concurrerender wereld".