Economie

AkzoNobel presteert beter dan verwacht

Verf en chemieconcern AkzoNobel heeft in het eerste kwartaal van dit jaar beter gepresteerd dan analisten hadden verwacht. De winst voor rente en belasting (ebit), exclusief eenmalige posten en aanpassingen voor de overname van het Britse ICI, kwam uit op 285 miljoen euro. Analisten hadden gemiddeld gerekend op 264 miljoen euro.

ANP
7 May 2008 07:33Gewijzigd op 14 November 2020 05:49
AkzoNobel presteert beter dan verwacht. Foto ANP
AkzoNobel presteert beter dan verwacht. Foto ANP

Het concern maakte de resultaten vandaag bekend. Vergeleken met de resultaten van het oude AkzoNobel en het overgenomen ICI samen van een jaar eerder, betekent het een winstdaling van 2 procent.De nettowinst uit doorlopende activiteiten liep met 4 procent terug tot 136 miljoen euro. Dat kwam vooral door eenmalige lasten voor de integratie van het overgenomen Britse ICI. De winst per aandeel kon door aandeleninkoopprogramma’s met 6 procent stijgen.

De omzet van het concern werd gedrukt door valuta effecten. De omzetgroei bedroeg 1 procent tot 3,51 miljard euro. Het eerste kwartaal was wat valuta effecten betreft „het sterkst getekende” kwartaal van het jaar, zo stelde kersvers financieel directeur Keith Nichols in een toelichting. De tweede helft van het jaar zou qua valuta effecten stabieler moeten zijn.

De divisie decoratieve verven kampte behalve met een moeilijke marktsituatie in de VS met ongunstige weersomstandigheden in Europa en oostelijk Canada. Dat zorgde voor minder vraag naar verf. Ondanks sterke resultaten in opkomende markten in Azië en Latijns Amerika daalde de totale omzet van de divisie door negatieve valuta effecten met 4 procent. Volgens AkzoNobel is het eerste kwartaal traditioneel niet de sterkste periode in de sector.

Nichols sprak echter van een „goede start van het jaar” voor de divisie, ondanks de omstandigheden. „Nu is het beter weer en we horen goede geluiden van onze businesses”, aldus de financieel topman. Het is volgens hem echter te vroeg om te spreken van het aantrekken van de verkopen.

De chemiedivisie had te maken met hogere prijzen voor grondstoffen en energie, maar het concern kon deze in „significante mate” doorberekenen aan klanten, zo stelde Nichols. De prijzen werden 7 procent hoger en de divisie realiseerde een groei op eigen kracht van 11 procent.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer