Rauw brullend motorgeluid
Jarenlang bediende het merk FTF de Nederlandse zwaartransportsector. Raymond Beekman maakte het onderhoud van deze trucks van nabij mee en verloor zijn hart aan de vrachtwagen met het rauwe motorgeluid. Kortgeleden verscheen zijn tweede boek: ”De FTF en het zware werk”.
„De zware trucks met dieplader reden vroeger dwars door Nijkerk. Ik stond dan nogal eens langs de weg. Het was geweldig hoe deze vrachtwagens dankzij meesturende assen bochten konden nemen.”Raymond Beekman werkte van 1980 tot 1998 bij Floor in Nijkerk, waar aanhangers en opleggers werden gebouwd en het onderhoud van FTF-trucks plaatsvond. FTF staat voor Floors Truck Trailer Fabriek. Hij hield zich met het eerste bezig, maar stak geregeld zijn licht op bij monteurs die vrachtwagens onder handen namen. „Een tijd om nooit te vergeten. Toen is mijn passie voor het merk ontstaan. Die Amerikaanse Detroit V12 motor van een FTF herken je uit duizenden vanwege dat rauwe, brullende geluid.”
Nederland telt tegenwoordig drie vrachtwagenbouwers, DAF, Terberg en Ginaf. Vroeger blies ook Floor zijn partijtje mee. Tussen 1966 en 1995 verlieten zo’n 670 trucks de fabriek in Wijchen. Vrijwel alle FTF’s kwamen in Nederlandse handen. Negentien exemplaren belandden in Egypte, een kwam terecht in België, drie belandden in het Midden-Oosten en twee deden dienst in Colombia.
Brein achter het merk is Jan Dirk Floor, algemeen directeur van de firma. Hij kwam in 1965 met het plan vrachtwagens te gaan bouwen. Een jaar later stond het eerste model op de BedrijfsautoRAI te pronken. Diverse zwaartransportondernemingen klopten vervolgens bij Floor aan met het verzoek vrachtwagens te ontwerpen die raad wisten met zware kost, zoals grote kranen. Floor nam de uitdaging aan. Het bedrijf was de enige vrachtautofabrikant die zich met dergelijk zwaar transport bezighield.
Werkpaarden
„Floor kon wagens met een motor van 475 pk motor leveren, terwijl DAF’s uit die tijd zo’n 200 pk te bieden hadden”, weet Beekman. „De ontwikkeling heeft sinds die tijd natuurlijk niet stilgestaan. Er zijn nu MAN Diesels met een vermogen van wel 800 pk.”
De orders stroomden in de jaren zestig en zeventig bij Floor binnen. Ondernemingen als Stoof/Mammoet, Zwagerman, Van der Vlist, Hak, Roseboom en Van Wezel deden een beroep op het bedrijf. Defensie plaatste de grootste order met de opdracht om 39 tanktrekkers te bouwen.
„Niet alleen het aantal pk’s was reden om voor Floor te kiezen. Via Engeland betrok de onderneming aangedreven achterassen en uit Amerika kwamen chassisbalken die geschikt waren voor zwaar transport. FTF’s golden als werkpaarden voor het werken onder extreme omstandigheden. Zo kozen ook veel stenenrijders voor het merk. En niet in de laatste plaats: massaproductie was Floor vreemd, de klant kon een speciaal voor hem ontworpen vrachtwagen krijgen. Na 1980 nam de concurrentie toe. De directie zag er uiteindelijk weinig heil in nieuwe trucks te ontwerpen en stopte de productie in 1995. De laatste zwaartransporttrekker verliet in 1991 de fabriek.”
Groeiende belangstelling
Nooteboom uit Wijchen nam in 2006 plaatsgenoot Floor over. „Het kwam mij ter ore dat Nooteboom het archief wilde wegdoen. Gelukkig heb ik het van de versnipperaar kunnen redden. Daardoor kon ik mijn collectie tekeningen, werklijsten, folders, foto’s en klantgegevens uitbreiden. Dit materiaal kwam goed van pas bij het samenstellen van mijn tweede FTF-boek.”
Vier jaar geleden bracht Beekman ”FTF een legendarische vrachtwagen” (mijneigenboek.nl, ISBN 90-7695-898-X, 20 euro) op de markt. „De laatste jaren groeit de belangstelling voor boeken over vrachtwagenmerken. Hoe dat komt, weet ik niet.”
FTF’s zijn inmiddels uit het straatbeeld verdwenen. „Er zijn voor zover ik weet circa tachtig vrachtwagens bewaard gebleven, waaronder twintig uit de zwaartransportsector. De meeste staan bij hobbyisten.”
Mede n.a.v. ”De FTF en het zware werk”, door Raymond Beekman; uitg. Aprilis, Zaltbommel, 2008; ISBN 978 90 5994 196 0; 156 blz., circa 250 foto’s; € 24,90.