Met kwast het stof te lijf

De grootste wasstraat in Nederland én de eerste in eigen land waar het auto-interieur gereinigd wordt. BOB Autowas timmert flink aan de weg met zijn Schiedamse vestiging. Na zo’n twintig minuten staat de klant met een opgefriste wagen weer op straat.

28 March 2008 13:18Gewijzigd op 14 November 2020 05:40
De mensen van BOB Autowas reinigen het auto interieur binnen tien minuten. Aan het einde van de 40 meter lange rolband zijn de matten geklopt, de ramen en het dashboard gereinigd, de dorpels en portierranden schoon en is het interieur gezogen. Foto’s RD,
De mensen van BOB Autowas reinigen het auto interieur binnen tien minuten. Aan het einde van de 40 meter lange rolband zijn de matten geklopt, de ramen en het dashboard gereinigd, de dorpels en portierranden schoon en is het interieur gezogen. Foto’s RD,

Autowasgelegenheden zijn er genoeg, maar Nederland telt slechts één bedrijf dat binnenreiniging aanbiedt. De IR (interieurreiniging) van BOB Autowas aan de ’s-Gravelandseweg 412 in Schiedam ging op 8 maart officieel van start. ”Beleef BOB Autowas” is de leus. Een proef op de som in de hal met een oppervlakte van 4500 vierkante meter.Een allervriendelijkste vrouw heet de klant welkom en maakt hem wegwijs. Hij kan een van de vier wasprogramma’s kiezen, variërend van 6,50 tot 13,50 euro. De IR kost 9,50 euro. Een volgende medewerker dirigeert met handgebaren het linkervoorwiel van de auto op een kettingband en schuift ter bescherming een hoesje om de achterruitenwisser.

Hierna begint het circus. Een chemisch goedje dat het vuil bindt, daalt neer, om 4 meter verderop dankzij hogedrukspuiten weer te verdwijnen. Sop en bakken water volgen, per auto 400 à 500 liter water, waarvan 85 procent wordt hergebruikt. Borstels, bestaand uit honderden lapjes textiel vegen het exterieur schoon. Een wax moet de lak de komende tijd beschermen. Zwabberende zeemleren lappen en een stoot lucht verwijderen ten slotte het meeste water. Intussen is de auto 54 meter verplaatst en zijn ruim vier minuten voorbij.

Trilmachine
Tot zover weinig nieuws onder de wasstraatzon. Na de wasbeurt kan de klant linksaf om te vertrekken of zijn auto zelf gratis te zuigen. Door rechtsaf te slaan, rijdt hij omhoog richting IR. Daar gaat pas echt een nieuwe wereld open. Een medewerkster nodigt uit de wagen op een brede rubberen band te zetten die het voertuig langzaam verplaatst. Terwijl de klant van een gratis bakje koffie geniet, pakt ze de automatten en stopt deze in een soort trilmachine. Vreemde zaken komen er niet onder de vloerbedekking vandaan. Bij de voorganger doken diens rijbewijs en autopapieren op, die netjes bij de eigenaar werden terugbezorgd.

Medewerker twee poetst de dorpels en de plastic panelen op de portieren met een doek. Werknemer drie neemt daarna op de bestuurdersstoel plaats. Hij besproeit de voorruit en de bovenkant van het dashboard en reinigt deze onderdelen uitgebreid met een doek. Het stuur en de rest van het dashboard ontdoet hij van stof met kwast en doek. Een vierde collega richt zich intussen op de zijruiten en het achterraam. Het is flink doorpoten voor de mensen van de IR, want binnen tien minuten moet de klus zijn geklaard.

Medewerker vijf pakt de onder-, zij- en bovenkant van alle deuren. Kort daarop storten drie mensen zich met een stofzuigslang op het interieur. Een van hen ontdekt dat de mat voor stoel zes en zeven nog niet gereinigd is en brengt hem nog naar het begin van de band voor een klopbeurt.

Stofvrij
Kwaliteit bieden staat bij BOB Autowas hoog in het vaandel. Zo vraagt de IR-teamleider zijn collega één ruit nogmaals te reinigen en houdt hij in de gaten of het zuigen goed verloopt. Stoelen worden heen en weer geschoven om zo veel mogelijk vuil te verwijderen. Het flesje in de bekerhouder blijft staan. Een leeg boterhamzakje verdwijnt wel in de prullenbak. Niemand steekt een hand uit naar de kaarten in het portiersvak. Een clipje en touwtje worden uit het vakje voor de versnellingspook gehaald. Ze belanden op de voorstoel, de automobilist mag zelf beslissen wat hij ermee doet.

De auto oogt aan het einde van de 40 meter lange band zo fris als een hoentje. De binnenruiten en matten zijn uitzonderlijk schoon. Ook het dashboard ziet er stofvrij uit. Tussen de stoelen valt nauwelijks vuil te bespeuren, een paar niet-opvallende flintertjes nog. In de bovenste portiervakjes huizen nog wat zandkorrels. De Pietje Precies die dergelijke puntjes op de i wil zetten, zal zelf nog even zijn handen uit de mouwen moeten steken.

Na de groet „Nog een fijne dag” zal hem dat een zorg zijn. De wens tekent de sfeer in het bedrijf. Medewerkers treden de klant correct en vriendelijk tegemoet, want BOB Autowas moet in hun ogen een plezierige belevenis zijn.

Meer informatie: www.bobautowas.nl.

Vogelpoep
De interieurreiniging in Schiedam is een pilot, aldus Rudy van Lent, manager van BOB Autowas. Het bedrijf telt momenteel drie vestigingen in Schiedam, Rotterdam-Zuid en Lelystad. In september opent een nieuwe wasstraat in hartje Rotterdam met een oppervlakte van 7000 vierkante meter. „Wanneer beide wasstraten in gebruik zijn, kunnen we in Schiedam zo’n 215 auto’s per uur aan, tegenover 84 interieurreinigingen. Dan zijn er bij de wasstraat vier en bij de interieurreiniging (IR) vijftien mensen bezig”, rekent Van Lent voor. „Goed bijgehouden auto’s krijgen we tiptop schoon”, belooft vestigingsmanager Tim de Gelder. „In andere gevallen is dat lastiger, maar klanten mogen altijd aan de bel trekken wanneer ze niet tevreden zijn. Er zijn wel grensgevallen, bijvoorbeeld teer of vogelpoep die al twee weken heeft kunnen bakken in de zon.”

Van Lent: „Onze manier van wassen, met textiel, is absoluut krasvrij. Schade ontstaat tot nu toe vooral door onoplettendheid van klanten. Ze pakken iets uit het dashboardkastje, rukken daarbij aan het stuur en staan naast de baan. Overal in het pand hangen camera’s. Ligt de schuld bij ons, dan vergoeden we de kosten.”

De directeur is tevreden over de belangstelling voor de IR. „Vooral zakelijke rijders kiezen voor deze optie.” In principe neemt de afdeling alle wagens onder handen, ook een rijdende vuilnisbelt. „Pas hadden we iemand waarbij jam op het dashboard zat en het interieur vol bagger en zand lag. We hebben haar wel voorzichtig duidelijk gemaakt dat de auto behoorlijk vies was.”

Van spullen in (portier)vakken en kratten in de kofferbak blijven de medewerkers af. De Gelder: „Klanten moeten dergelijke zaken zelf weghalen, anders zuigen we eromheen. We willen niet het risico lopen dat we zuinig bewaarde parkeerbonnen weggooien.”

Milieuvervuiling
Nederland telde in 2007 1885 wasbedrijven, waaronder 720 roll-overs (borstels gaan over de stilstaande auto), 655 wasboxen (de klant wast zelf) en 330 wasstraten, waar de auto doorheen getrokken wordt. Volgens cijfers van Bovag telt Nederland grofweg 7,4 miljoen auto’s, die elk gemiddeld vijf keer per jaar gewassen worden. „De helft van de autobezitters wast de wagen thuis, de rest verkiest een wasbedrijf”, weet Paul de Waal, woordvoerder van Bovag. „Dit betekent 18 miljoen wasbeurten op straat en evenveel bij een wasbedrijf.” Het sopemmertje thuis lijkt het meest zuinig vergeleken bij de sloten water die er in de wasstraat doorheen worden gejaagd. Het tegendeel blijkt waar. „Er is geen enkele reden meer om de auto op straat wassen. Daardoor spoelt jaarlijks zo’n 1,7 miljard liter water weg, terwijl veel wasbedrijven hun water recyclen, wat een besparing van zo’n 80 procent oplevert. Verder zorgt wassen op straat voor forse milieuvervuiling: jaarlijks 3,5 miljoen kilo slib, met ruim 100 ton (100.000 melkpakken) aan milieubelastende stoffen, zoals metalen, olie en teerachtige stoffen. Bij een wasbedrijf worden die stoffen afgevangen en op een verantwoorde manier verwerkt.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer