Beladen debat moslims en christenen
„Jezus is de Zoon van God”, zegt prof. dr. C. Dekker uit Delft. „Jezus is zonder vader ter wereld gekomen, dus kan Hij de Zoon van God niet zijn”, aldus Aboe Ismaïl. Tijdens een debat tussen christenen en moslims, donderdagavond in Theater Oranjerie in Roermond, stonden beide meningen lijnrecht tegenover elkaar.
Het debat was georganiseerd door de moslimjongerengroep Alfeth uit Roermond en bedoeld om de dialoog tussen moslims en niet-moslims te bevorderen. De discussie trok veel belangstellenden, voornamelijk moslims, onder wie veel jongeren. Vrouwen en mannen zaten in gescheiden compartimenten in de bomvolle theaterzaal. De sfeer tijdens het debat was gespannen. Media mochten niet filmen of fotograferen, enkele vrouwen verscholen zich in boerka’s.Centrale vraag in het debat was: ”Wie is Jezus en wie is God voor u?” De christenpanelleden, prof. dr. C. Dekker, hoogleraar moleculaire biofysica aan de TU Delft, ds. O. Blok, baptistenpredikant te Amersfoort, en drs. M. Pfähler, baptistenpredikant te Brunssum, gingen over die vragen in debat met de moslimpannelleden Abdel Maoula en Aboe Ismaïl.
Voor prof. Dekker is God een God van liefde en genade. „God is voor mij een liefdevolle Vader en Vriend. Dat Hij een God van genade is, bewijst Hij door naar ons toe te komen”, aldus de hoogleraar.
Ds. Blok heeft God leren kennen als heilig en verheven, maar ook als Iemand Die omziet naar de mens. Hij zei te geloven in Jezus Messias. „Het markeringspunt is het kruis”, aldus ds. Blok.
Drs. Phähler omschrijft God als liefdevolle, barmhartige en vergevingsgezinde Vader, Die hem als God nabij is. „Dat heeft mijn leven anders gemaakt”, zo zei hij.
Drie-eenheid
Sprekend over het mysterie van de Drie-eenheid wees het christenpanel de moslimtheorie af dat dit God, Maria en Jezus zou kunnen zijn. „Als christen belijden we één God, Die op drie verschillende manieren tot ons komt”, aldus ds. Blok. „Bij de doop van Jezus spreekt de Vader tot de Zoon, en daalt de Geest op Hem neer als een duif.”
„Laat God Zelf antwoorden en Zichzelf aan de mens voorstellen Wie Hij is”, stelt Maoula. „De mens kan de kennis van wie God is niet ontrafelen. De Koran is één en al getuigenis van wie god is. De beste manier om god te kennen is zijn boek te lezen. De eigennaam van god is Allah, die in de Koran 988 keer voorkomt.”
Volgens Maoula vallen de mensen in twee soorten uiteen: „Zij die god aanbidden zal Allah in zijn rijk toelaten. Zij die god niet aanbidden zijn bestemd voor de hel.”
Van God als Drie-eenheid is volgens hem in de Koran geen enkele notie te vinden. „God heeft geen zoon. Het betaamt dus niet de Barmhartige zoon te noemen.”
Prof. Dekker neemt hier uitdrukkelijk stelling tegen. „Jezus is God en Hij is de Zoon van God. Jezus noemt God Zijn Vader en als christen zijn we zeker van de redding die Jezus voor ons aangebracht heeft. Lees de Bijbel er maar op na.”
Volgens Ismaïl hoeft God zich niet in bochten te wringen om mensen te vergeven. „Zoon van God heeft niets te maken met Jezus. Jezus is de zoon van Maria. Zoon van God is een term die heeft te maken met een innerlijke gesteldheid en slaat op iemand die gehoorzaam is aan zijn heer. Iedereen kan in aanmerking komen voor de titel Zoon van God. Jezus is een profeet, een boodschapper die mensen wil leiden in het rechte pad. Het gaat ons om de waarheid. En dat is de weg van de islam”, aldus Ismaïl.
Agressief
Voorafgaand aan het debat riep Korangeleerde Sheig Fawaz in een in het Arabisch uitgesproken toespraak moslims op tot kalmte. „We moeten na het uitkomen van de film van Wilders geen ruiten gaan ingooien en mensen gaan slaan, want dat is precies wat Wilders wil. Wij moeten met de juiste Koranteksten laten zien dat het niet klopt wat Wilders zegt”, hield de Korangeleerde zijn publiek voor.
Na afloop van de bijeenkomst verscheurde een groepje van vijftien moslims bij de ingang van de Oranjerie pamfletten die door een christelijke organisatie werden uitgedeeld. Daarbij stelden de moslims zich agressief op. De ordedienst van de organisatie scheidde beide groepen.