Geïntegreerde fietsdragers mondjesmaat verkocht
De eerste zonnige weekeinden zijn dit jaar al gepasseerd. Veel Nederlanders hebben daarom de fietsdrager weer uit zijn winterslaap gewekt. Het betreft bijna altijd dragers die op de trekhaak achter de auto kunnen worden gemonteerd. Enkele automerken leveren echter af-fabriek veel fraaiere constructies.
Fietsdragers zijn er te kust en te keur. Goedkope modellen kunnen al vanaf zo’n 50 euro worden geleverd, maar het is verstandig voor een bekend merk met goede garanties te kiezen. En dan komen eerder prijzen tussen de 150 en de 250 euro in zicht.Zonder trekhaak heeft de automobilist niet veel aan een fietsdrager. Wie de auto nieuw, met een trekhaak, bij een dealer koopt, betaalt voor een trekhaak gemiddeld zo’n 500 euro, inclusief btw en montage. Als de drager eenmaal op de auto zit, is grofweg 650 euro uitgegeven. Na het afladen van de tweewielers is het tegenwoordig eigenlijk noodzakelijk om de fietsdrager volledig te demonteren, want dieven kunnen de drager vliegensvlug inpikken. Bij een volle bagageruimte moet de drager noodgedwongen op de achterbank liggen. Op een beschermhoes, omdat de fietsdrager achter de auto vooral bij regenachtig weer snel smerig wordt.
Twee luikjes
Er bestaan handigere oplossingen, al blijkt het aanbod uiterst beperkt. Renault levert de zogenaamde Velofix alleen op de Modus. Ook nu deze auto is gefacelift en de verlengde Grand Modus op de markt kwam, blijft deze optie beschikbaar. Velofix wordt af-fabriek gemonteerd en bestaat uit twee vergrendelpunten ter hoogte van de achterbumper. In de bumper zitten in dit geval twee luikjes ter afdekking van de bijbehorende gaten. Daarna is het een kwestie van de fietsdrager in de gaten schuiven en vergrendelen. Dat karweitje is snel gepiept.
Velofix kost gemonteerd in de fabriek slechts 145 euro. Wie besluit het achteraf bij de dealer te laten inbouwen, is 135 euro kwijt exclusief anderhalf uur montage. Maar dan kan er nog geen fiets worden meegenomen. Bij de dealer staat de Velofix fietsdrager voor 205 euro op de accessoirelijst. De vergrendelpunten plus de fietsdrager kosten samen 350 euro. Voor wie denkt nooit een trekhaak nodig te hebben, blijkt deze oplossing aantrekkelijk. Maar er kleven ook nadelen aan. De drager kan ter voorkoming van diefstal ook het beste van de geparkeerde auto worden afgehaald.
Twee modellen
Het handigste zou een voorziening zijn die onder de auto wegklapt, altijd meteen voor handen is en nooit in smerige toestand in de auto gelegd hoeft te worden. Met dat idee ging de ontwikkelingsafdeling van Opel aan de slag om uiteindelijk met de Flexfix op de proppen te komen.
Het betreft een volledig geïntegreerde fietsdrager die onder de bumper wordt weggeklapt en opgeborgen. De Flexfix in een wip paraat en op de plaats van bestemming aangekomen, klapt deze net zo gemakkelijk weer weg.
Opel levert Flexfix op twee modellen, de Corsa en de grote Antara SUV. Bij de Antara kost deze voorziening 895 euro, een stevige prijs. Bij de Corsa Enjoy en Sport vraagt het merk een meerprijs van 750 euro. Wie kiest voor een luxueuze Cosmo betaalt 475 euro. Bij deze uitvoering vervalt namelijk de parkeerhulp achter, omdat deze niet met Flexfix te combineren is.
De verkoopcijfers van deze fraai bedachte fietsdragers zeggen iets over de populariteit van deze voorziening, in combinatie met het model. De Opel Corsa is gewild bij veel particuliere kopers. Bijna 700 Corsakopers kozen vorig jaar voor de Flexfixfietsdrager, een kleine 5 procent van de verkopen. Van de ruim 1000 Antara’s die vorig jaar zijn verkocht sinds de lancering van Flexfix werden er maar 24 stuks mee afgeleverd.
Ook de omzet bij de Renault Modus blijkt niet groot. Jaarlijks schaffen zo’n 150 mensen een Velofixfietsdrager aan, een klein percentage van de totale verkopen van het model, 1473 exemplaren. Het gros van deze dragers zal bij een nieuw geleverde auto zijn aangeschaft. Hieruit blijkt dat Nederlanders toch kiezen voor de extra mogelijkheden die een trekhaak biedt. Het kan ook zijn dat onbekend onbemind maakt.