Kerk & religie

Kind belangrijk in actie Waarom Pasen?

DOORN - Naast de landelijke evangelisatiecampagne Waarom Kerst? is er nu voor het eerst de actie Waarom Pasen? De organisatoren moedigen kerken aan om met niet-christenen in gesprek te gaan. Hulpmiddelen zijn de Jezusfilm, een strip en de soundtrack ”Man van Nazareth”.

Kerkredactie
27 February 2008 10:31Gewijzigd op 14 November 2020 05:34

De komende feestdagen dichter bij andersdenkenden brengen en de betekenis ervan uitleggen. Dat is het doel van Waarom Pasen?, een initiatief van stichting Agapè, GMI Music, Alpha-cursus Nederland, het Nederlands Bijbelgenootschap, de Evangelische Omroep en de Internationale Bijbelbond.Honderden posters in kerken en winkels en advertenties verwijzen deze weken naar de website waarompasen.nl. De site steekt in op de historische feiten over Jezus en geeft antwoord op basale vragen als: wie was Jezus, in welke tijd leefde Hij en wat kwam Hij doen?

Voor kerken is er een site met downloads en hulpmiddelen. „Juist plaatselijke kerken en groepen willen wij helpen met hun eigen vertaling van het Evangelie in hun omgeving”, geeft Wouter van der Toorn van Agapè aan. De stichting geeft landelijke bekendheid aan de actie en biedt middelen tegen een lage prijs aan.

Konden kerken met Kerst een boek kopen, nu beveelt de stichting een dvd aan. Speciaal voor de paasactie gaf Agapè de film ”Jezus” opnieuw uit. Behalve in het Nederlands is de dvd te beluisteren in vijftien talen: Engels, Frans, Spaans, Portugees, Arabisch, Bulgaars, Chinees (Mandarijn), Pools, Roemeens, Russisch, Somalisch, Swahili, Trigrinya, Turks en Urdu. „Het is een product waarvoor niet een bepaald niveau vereist is”, verklaart Van der Toorn. „Zeker een grotere stadskerk kan erg geholpen zijn met een visueel evangelisatiemiddel.”

De film is gericht op gezinnen. Kinderen spelen in de Waarom Pasen?-campagne dan ook een belangrijke rol. „Een kind geeft graag iets cadeau. Geef hem daarom twee dvd’s: één voor zichzelf en één voor de buren of voor een niet-christelijk klasgenootje.” De voorlichter verwacht dat er ongeveer 50.000 exemplaren de deur uit zullen gaan.

Andere „tools” voor kerken zijn het nieuwe stripboekje ”Het grote plan”, getekend door Willem de Vink en het lied ”Man van Nazareth” van de gospelartiesten Kees Kraayenoord en Angelique.

De deelnemende kerken vormen volgens Van der Toorn een gemêleerde groep. De Gereformeerde Kerken vrijgemaakt zijn volgens hem de grootste afnemer van materiaal.

Kerken ondernemen op verschillende wijze actie. In Rotterdam-Delfshaven werken ze samen om alle gezinnen in het gebied over Jezus te laten horen. Iedere gemeente geeft daar zijn eigen invulling aan. Op het programma staan inmiddels een paasbrunch, de Jezusfilm, sport en deur-aan-deurevangelisatie.

Lastig
Na Kerst bieden Goede Vrijdag en Pasen nog de meeste aanknopingspunten om met niet-christenen in gesprek te gaan, zegt de voorlichter. Al blijven de heilsfeiten volgens hem lastig te begrijpen. Zo reageren mensen nogal eens met: „Is het goed nieuws dat er iemand vermoord wordt?”

Van der Toorn: „De grote uitdaging is dat we in begrijpelijke -en dus soms wat minder ’christelijke’- bewoordingen uitleggen dat God van hen houdt, maar dat daar wel de vreselijke dood van Jezus Christus voor nodig was.”

Ruim 600 kerken deden in december mee met de Waarom Kerst?-actie. Rondom Kerst bezochten ongeveer 1100 bezoekers de site. Ze stelden vragen, niet alleen over Kerst, maar ook over God, geloof en persoonlijke problemen. Tien procent van de reacties ging over zelfdoding. Via e-mail gingen 57 zogenoemde e-coaches met deze mensen in gesprek.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer