Vergeefse zoektocht naar gestolen Van Eyck
Het in 1934 gestolen paneel van het wereldberoemde altaarstuk ”Lam Gods” van Jan en Hubert van Eyck is niet teruggevonden. De Belgische justitie heeft vrijdag in de Sint-Gertrudiuskerk in Wetteren vlakbij Gent vergeefs gezocht naar het paneel waarop de Rechtvaardige Rechters zijn afgebeeld.
De politie kwam in actie nadat een onbekende man op internet had aangekondigd dat hij vrijdag de vindplaats van het paneel zou onthullen. In de loop van deze week lichtte hij stap voor stap een stukje van de sluier op. Gisteren deelde hij mee dat het paneel in de Sint-Gertrudiuskerk in Wetteren zou zijn verstopt. „Het is niet gestolen; als je iets verplaatst is het niet gestolen”, beweert de man die zich steeds voorstelde als Arséne G.
De vermoedelijke dief uit 1934 was een zekere Arséne Goedertier, wisselagent en koster in Wetteren. Hij ontvreemdde uit de Sint-Baafskathedraal in Gent twee panelen die deel uitmaakten van het veelluik ”Lam Gods”. Het bisdom kreeg daarna dreigbrieven, waarin een miljoen frank losgeld werd geëist. Om kennelijk te bewijzen dat het ernst was, kreeg het bisdom veertien dagen na de diefstal een van de twee panelen terug.
Vrijdag onthulde Arséne G. op internet zijn ware identiteit. Het gaat om de 65-jarige Gaston De Roeck uit Gent. Hij baseerde zich bij zijn voorspellingen vooral op een schets van de vindplaats die Goedertier zou hebben gemaakt.
De zoektocht naar het verdwenen stuk is volgens de politie nu voorgoed afgeblazen. Het uit 1432 daterende werk van de gebroeders Van Eyck in de Sint-Baafskathedraal in Gent blijft daardoor incompleet.
Justitie zette specialisten in die vrijdag onder grote belangstelling een mogelijke bergruimte achter het altaar, met precies dezelfde afmetingen als het paneel, doorzochten met een zogenoemde endoscoop. Die hebben niets gevonden. De Roeck zegt nu wel te weten waar het paneel is heengebracht. Een nieuwe locatie heeft hij echter nog niet genoemd.
De procureurs van Dendermonde en Gent, die in de kerk waren, geloven niet dat alles een grap was en zijn van plan hun tipgever nog verder te ondervragen.
”De Rechtvaardige Rechters” heeft sinds 1934 honderden speurders, helderzienden, kunstkenners en geschiedkundigen tot de meest dolle hypothesen en zoekacties gedreven. Er deden verhalen de ronde over de betrokkenheid van het Belgische koningshuis en van de Gestapo die in de oorlog het paneel zou hebben verborgen in een duistere kluis. Telkens kwamen de onderzoekers bedrogen uit.