Audi A3, een softtop mag weer

Lager van gewicht, minder volumineus in opgeklapte toestand en goedkoper in aanschaf lijken dé argumenten om de aloude softtop bij een cabriolet weer in oude luister te herstellen. Audi is een van de merken die er helemaal in gelooft en lanceert de A3 cabriolet met een stoffen kap.

Tony Vos
1 February 2008 08:06Gewijzigd op 14 November 2020 05:30
Cabriorijden moet een ontspannen bezigheid zijn en aan die verwachting voldoet de nieuwe Audi A3 volledig. Foto Tony Vos
Cabriorijden moet een ontspannen bezigheid zijn en aan die verwachting voldoet de nieuwe Audi A3 volledig. Foto Tony Vos

De ingenieurs van het Duitse merk maakten veel werk van de kap. Deze sluit of opent namelijk in slechts 9 seconden en bij een snelheid tot 30 km/u kan dat zelfs rijdend gebeuren. Bovendien is de cabrio direct ’bedrijfsklaar’ omdat er geen losse afdekhoes aangebracht dient te worden. Het voorste gedeelte van de kap functioneert meteen als afdekking.Audi behoort tot de eerste merken die met een cabriolet in het compacte premiumsegment komen. Qua concept is er overigens weinig nieuws onder de zon en mag het model gezien worden als de regelrechte opvolger van de Volkswagen Golf cabriolet, die nooit een directe opvolger kreeg.

Audi positioneert de derde carrosserieversie van de A3 als een afzonderlijk model, waardoor er maar weinig overeenkomstige onderdelen te vinden. De auto heeft nieuwe koplampen met een LED-dagverlichting in een specifieke vorm. De taillelijn wordt redelijk laag gehouden, zodat ook eventuele achterpassagiers echt ’buiten’ zitten. Twee afzonderlijke beugels direct achter de achterbank vervangen de vroeger haast obligate rolbeugel. Aan de achterkant toont het model behoorlijk bescheiden, wat de uitstraling beslist goed doet.

Subliem leer
Het dashboard behoort tot de bekende elementen. En daarbij lukte het de ontwerpers heel veel verschillende elementen in een strak geheel op te nemen. Wat vooral in het oog springt is de fantastische kwaliteit die iedere Audi, dus ook een A3 cabriolet, uitstraalt. Mooie kunststoffen, prachtige stoffen en subliem leer bovendien. Gelukkig durft het merk daarbij met kleur te spelen. Wie grijs of beige beu is, houdt bij Audi nog een flinke keuze over.

De ruimte voorin is absoluut royaal. De stoelen zijn voldoende groot en ondersteunen uitstekend. Verstellen kan in alle mogelijke richtingen en als achterpassagiers in moeten stappen, gaat zowel rugleuning als zitting naar voren. De achterpassagiers zitten stevig met de schouders tegen elkaar. De beenruimte is alleszins redelijk. De hoofdsteunen kunnen niet in hoogte worden versteld. Deze zitten vast aan de rolbeugels en voor vrijwel alle volwassenen te laag.

De bagageruimte heeft met 260 liter een redelijke inhoud. Het kofferdeksel zorgt voor een bescheiden doorgang naar de laadruimte. Wel is het handig dat de rugleuning van de achterbank in twee delen kan worden neergeklapt.

S tronic
De 1,8 en 2.0 turbomotoren leveren 160 en 200 pk (koppel 250 en 280 Nm). Het koppel staat al bij lage toerentallen volledig ter beschikking, waardoor zonder veelvuldig schakelen vlot gepresteerd wordt: 218 km/u en 0 tot 100 in 8,3 seconden voor de 1.8 TFSI. Het enige argument om de 2 liter te kiezen is de beschikbaarheid van de S tronic versnellingsbak met dubbele koppeling. Hiermee kan zowel handmatig als automatisch geschakeld worden. De aloude 1.9 TDI (105 pk) en de nieuwe 2 liter TDI met common rail inspuiting (140 pk) vullen het programma aan. Hier geniet de zwaarste variant de voorkeur vanwege zijn lagere geluidsniveau en betere prestaties. Vooral in combinatie met de S tronic automaat een uitermate comfortabele propositie.

Cabriorijden moet een ontspannen bezigheid zijn en aan die verwachting voldoet de nieuwe Audi A3 volledig. Het is opmerkelijk hoe stijf de carrosserie overkomt, slechts een enkele keer bij grote oneffenheden is er van enige voelbare torsie sprake.

De prijslijst van de Audi A3 cabriolet begint bij 35.585 euro voor de 1.9 TDI en 36.540 euro voor 1.8 TFSI. Vanaf 39.655 euro wordt de 2.0 TFSI voorgereden.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer