Stoere Tiguan gooit hoge ogen

De grote Europese merken hebben zich de kaas van het brood laten eten waar het gaat om de zo populaire Sport Utility Vehicles (SUV). De Koreanen en Japanners zijn al heer en meester in het compacte segment op een moment dat de Europeanen net aantreden. Een goed voorbeeld is Volkswagen die met de Tiguan meteen hoge ogen gooit.

Tony Vos
11 January 2008 08:34Gewijzigd op 14 November 2020 05:26
De nieuwe Volkswagen Tiguan is compact van bouw, maar heeft toch een stoere uitstraling, waardoor de auto groter lijkt dan hij in werkelijkheid is. Foto’s Tony Vos
De nieuwe Volkswagen Tiguan is compact van bouw, maar heeft toch een stoere uitstraling, waardoor de auto groter lijkt dan hij in werkelijkheid is. Foto’s Tony Vos

Als er in Europa een toekomst is voor een SUV, dan geldt dit alleen voor de meer compacte modellen. Met een lengte van 4,42 meter hoort de Tiguan van Volkswagen daar absoluut bij. De bodemgroep van de Golf vormt de basis van dit model. De koper kan bij de benzinemotor kiezen uit zowel voor-, als vierwielaandrijving.De vormgeving van de Tiguan volgt overduidelijk dezelfde weg als de grotere Touareg, waarmee het merk behoorlijke successen boekt. Dit verklaart waarom de Tiguan in eerste aanblik groter oogt dan hij in werkelijkheid is. Het front is indrukwekkend met een grote grille, fraai gevormde, heldere koplampen en mistlampen in de voorbumper (optie). Op de onderrand na zijn de bumpers volledig in de carrosseriekleur gespoten. Het matzwarte thema van de onderrand wordt verder langs de spatbordranden en de onderkant van de portieren voortgezet.

De Sport & Style-uitvoering staat op de hoogste trede met onder meer standaard 17 inch lichtmetalen wielen, chromen dakrails en dito accenten op de grille. De spatborden zijn fraai rond de wielen gevormd, maar niet overdreven geaccentueerd. Het profiel oogt krachtig en ietwat stoer. De zijruiten kennen een chromen omlijsting.

Twee rondingen
Een van dé kenmerken van de laatste generatie Volkswagens vormen de fantasievolle achterlichten. Het thema met twee rondingen per unit is iedere keer hetzelfde, de uitwerking ervan per model uniek. Zo ook bij de Tiguan waar de ronding van de buitenste verlichting net als bij de koplampen nadrukkelijk in de vorm terugkomt.

De nummerplaat zit laag in de bumper en de achterklep gaat keurig tot op dit niveau open. Toch is er sprake van een extra tildrempel, omdat de vloer van de bagageruimte lager ligt. Het zou handig geweest zijn als de ’harde’ hoedenplank in een lagere positie geplaatst zou kunnen worden. In dat geval kan lading gemakkelijker naar binnen geschoven worden. Wel is de bagageruimte mooi hoekig van vorm en voorzien van diverse sjorogen om schuivende items aan vast te maken. Het volume varieert van een prima 470 liter tot zelfs 1510 liter als de bank in twee ongelijke delen wordt neergeklapt. Het middelste deel van de rugleuning kan afzonderlijk naar beneden en vormt dan een comfortabele armleuning met twee bekerhouders. De ruimte op de achterbank is helemaal in orde.

De auto is voldoende hoog, ook voor langere passagiers en de beenruimte is door de rechte zitpositie niet verkeerd. De Tiguan doet het dus prima als gezinsauto.

Vertrouwde plekken
Van buiten is de Tiguan sterk herkenbaar als Volkswagen en voor het interieur geldt hetzelfde, zowel wat vormgeving als materialen betreft. De positie van de diverse organen etaleert dat de basisopbouw van de Golf wordt gebruikt, maar de vormgeving van het geheel komt speciaal voor de Tiguan nieuw van de tekentafel. Alle bedieningsorganen zitten op de bekende en vertrouwde plekken. Het geheel is overzichtelijk en keurig afgewerkt.

Het uitgebreide navigatiesysteem vormt, eventueel aangevuld met een achteruitrijcamera, een prijzige optie. De verwarming, ventilatie en airco werken halfautomatisch. De bestuurder moet derhalve zelf aangeven uit welke roosters de warme of koude lucht stroomt. Een volautomatische Climatronic staat uiteraard op de optielijst. De stoelen zijn bij de Sport & Style-uitvoering iets sportiever gesneden en zitten uitstekend. De ondersteuning is overal goed en op lange ritten mogen ze zeker niet te hard genoemd worden.

Concurrentiepositie
Technisch zet Volkswagen in een groot deel van zijn programma de trend met de 1.4 TSI benzinemotoren. De gedachte achter dit concept is dat een kleine motor gesteund door een turbo en eventueel een compressor zuiniger kan functioneren dan een motor met grotere cilinderinhoud. Met de twee genoemde blaasapparaten komt de kleine krachtbron tot een vermogen van 150 pk en een koppel van 240 Nm over een zeer breed toerenbereik van 1750 tot 4000 tr/min. Dat zijn waardes die eigenlijk bij veel grotere motoren horen. Wel laat de trekkracht onder de 1750 tr/min duidelijk te wensen over, maar daarboven is de souplesse dik in orde. Wie snel wil rijden, zal niets in de weg worden gelegd. Dat blijkt ook uit de acceleratie van 0 tot 100 in 9,3 seconden en een top van 192 km/u.

Vlot rijden heeft bij de Tiguan wel zijn keerzijde, wat tot uiting komt in het brandstofverbruik. Zonder al te gek te doen blijft de Tiguan 1.4 TSI bij 1 op 8,7 steken, maar daarbij moet wel worden aangetekend dat de auto op dit moment uitsluitend geleverd wordt met 4Motion-vierwielaandrijving. Een voordeel van de kleine motor is onder meer het relatief bescheiden gewicht, waardoor de hele auto op 1521 kg uitkomt. En ondanks alles mag de Tiguan een aanhanger trekken met een gewicht van 2000 kg.

De overbrengingen van de handgeschakelde zesbak zijn goed verdeeld en het totale rijgedrag stemt beslist tot tevredenheid. Het totaalpakket dat deze compacte Volkswagen SUV biedt, klopt helemaal!

Maar het blijft in alle toonaarden een Volkswagen en dat heeft zo zijn consequenties voor de prijs. Het duurt nog tot de zomer voordat de voorwielaangedreven versie verkrijgbaar wordt vanaf 31.790 euro. Met 4Motion komt de instapversie op 33.790 euro. Bij de luxueuze Sport & Style is dat al opgelopen tot 36.590 euro. Wie lustig opties uit de lijst aanstreept, zal zonder moeite op 50.000 euro uitkomen. En dan wordt de concurrentiepositie aardig scheefgetrokken.

Volkswagen Tiguan 1.4 TSI 4 Motion Sport & Style

Waardering

  • relatief compacte, fraai vormgegeven SUV met verrassende motor en voldoende ruimte
  • niet zuinig, wordt met een aantal opties snel erg kostbaar

Techniek

Cilinderinhoud: 1390 cc; maximumvermogen: 110 kW/150 pk bij 5800 tpm; maximumkoppel: 240 Nm bij 1750-4000 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 9,3 seconden; topsnelheid: 192 km/u.

Maten, gewicht en prijs

Lengte: 4427 mm; breedte: 1809 mm; hoogte: 1686 mm; wielbasis: 2604 mm; gewicht: 1521 kilogram; inhoud bagageruimte: 470-1510 liter; brandstoftank: 64 liter; Volkswagen Tiguan 1.4 TSI 4 Motion Sport & Style: 36.590 euro.

Alternatieven

Citroën C-Crosser 2.4i: 36.145 euro

Op de Mitsubishi Outlander gebaseerde Franse SUV met krachtige benzinemotor, groter dan de Tiguan en met een opklapbare derde zitrij met ruimte voor kinderen. Prettig rijdende, zeer volwassen auto met goed comfortniveau.

Nissan X-Trail 2.5 SE: 36.345 euro

De tweede generatie X-Trail is een auto voor SUV-rijders die houden van de oorspronkelijke hoekige vormen van een terreinwagen. Ook de X-Trail is groter dan de Tiguan en biedt voor dezelfde prijs ook een krachtigere motor.

Opel Antara 2.4 Enjoy: 34.195 euro

Opel laat zijn SUV in Korea bouwen op dezelfde lijn als de Chevrolet Captiva. De Antara is altijd een vijfzitter, ziet er stoer uit, maar zou onder meer wat betere stoelen kunnen gebruiken. Zoals bij alle concurrenten van de Tiguan is de motor groter, maar het vermogen ligt in dit geval lager.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer