Facelift en verlenging moeten Renault Modus redden

Een groot succes kan de Renault Modus tot nu toe niet genoemd worden. Zijn het de frivole details of juist de bescheiden afmetingen die de auto geen verkooptopper hebben gemaakt? Met beide zaken rekent Renault nu rigoureus af. Een facelift en een verlenging moeten het tij keren.

Tony Vos
4 January 2008 08:10Gewijzigd op 14 November 2020 05:25
De Grand Modus is maar liefst 16 centimeter langer dan het bestaande ‘korte’ model. Foto Tony Vos
De Grand Modus is maar liefst 16 centimeter langer dan het bestaande ‘korte’ model. Foto Tony Vos

De nieuwe Grand Modus beschikt niet alleen over een carrosserie die 16 cm langer is. Ook de wielbasis ontkwam niet aan het vergrotingproces, wat bijzonder positief werkt op de binnenruimte en het rijgedrag.Het frivole karakter verdween, de nieuwe Modus en Grand Modus zien er veel gedistingeerder uit. Dat begint al meteen bij het front met de fraai gevormde koplampen en een grille in twee delen waarbij chroom is toegepast. De achterlichten worden door een chromen bies met elkaar verbonden. Door een grotere bolling aan de achterklep te geven, nam zelfs het bagagevolume van de korte versie met 19 liter toe.

De 4,03 meter lange Grand Modus biedt als het om ruimte gaat nog veel meer voordelen. Zo kunnen op de verschuifbare achterbank in alle posities drie personen zitten. In de achterste stand is de beenruimte zelfs te vergelijken met die van de grote Vel Satis. In tussenstapjes laat het bagagevolume zich uitbreiden van minimaal 305 liter tot maximaal 1454 liter. De achterbank gaat in twee ongelijke delen volledig plat tot een keurig vlakke laadvloer.

Handige vakjes
Zowel achter het stuur als op de achterbank scoort de Modus met zijn flinke hoogte, zodat ook grotere personen prima kunnen zitten. Als de bank in de voorste stand staat, is de beenruimte eigenlijk alleen acceptabel voor kinderen. Bij de korte Modus praten we dan alleen over zeer kleine kinderen.

Renault veranderde het interieur wat inrichting betreft niet enorm, maar materialen en kleuren zijn, zoals dat bij een facelift hoort, wel gemoderniseerd. De afwerking lijkt keurig in orde en overal zijn handige vakjes en bakjes aangebracht. Nieuw zijn de klaptafeltjes voor de achterpassagiers en twee opbergvakken tegen het dak, die uiteraard niet gecombineerd kunnen worden met het optionele panoramadak. Een parkeerhulp in de achterbumper, actieve bochtenverlichting, cruisecontrol en bandenspanningscontrole doen als optie hun intrede bij de Modus.

De verlenging van de bestaande carrosserie mag een succes genoemd worden. De Grand Scénic ziet er een beetje gekunsteld uit, maar bij de Grand Modus vonden de ontwerpers een volledige harmonie. Dit komt vooral omdat de achterklep identiek is gebleven en omdat de aflopende daklijn aan de achterkant weer iets wordt opgetrokken. Om het geheel helemaal in balans te brengen, monteert Renault een extra zijruitje.

Lekker stil
Het motorenprogramma kent geen verrassingen. Aan de basis staat de 1.2 16V, goed voor 75 pk, gevolgd door de turbovariant die 100 pk levert en sinds kort ook in de Twingo en de Clio huist. De prestaties van deze kleine, maar krachtige motor zijn uitstekend. De Grand Modus haalt een topsnelheid van 182 km/u en accelereert in 11,4 seconden naar de 100 km/u. Bovendien is de krachtbron lekker stil. Wie rustig het gaspedaal beroert, wordt ook nog eens beloond met een bescheiden brandstofverbruik. De 1.6 16V staat aan de top, eventueel met een viertraps automaat. De overbekende 1.5 dCi komt er in twee vermogensvarianten, 85 en 105 pk, beide standaard met een roetfilter en een zesversnellingsbak.

Het basis Authentique-uitrustingsniveau is er alleen in combinatie met de Grand Modus 1.2 16V. De 1.2 16V Authentique kost 14.895 euro. Alle andere varianten kennen minimaal het Expressionniveau met onder meer standaard airconditioning, zijairbags, elektrisch verstelbare/verwarmbare buitenspiegels en een radio/cd-speler. De Grand Modus 1.2 16V Expression komt op 16.295 euro. Het genot van de turbomotor vergt een extra uitgave van 1200 euro. De Dynamique staat nog een trede hoger met onder meer gordijnairbags, elektrische ruiten achter, mistlampen voor, regen- en lichtsensor, climate control en extra luidsprekers. De meerprijs hiervoor bedraagt 1600 euro. Het prijsverschil met de korte Modus bedraagt slechts 500 euro!

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer