Binnen twee weken een nieuwe auto

Lange wachttijden zijn een bron van ergernis voor de meeste kopers van een nieuwe auto. Kroymans Corporation lanceerde daarom eind vorige maand www.directauto.nl. De in Hilversum gevestigde initiatiefnemer garandeert dat bij aankoop via deze site de aanschaf binnen twee weken voor de deur staat te glimmen.

14 December 2007 09:11Gewijzigd op 14 November 2020 05:22

Autodealers stellen hun klanten danig op de proef. Tussen het zetten van een handtekening en het in ontvangst nemen van de sleutels zitten meestal maanden. Veel te lang, vinden acht op de tien kopers van een nieuwe auto, zo blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Euroclix onder 1050 particuliere automobilisten.Eenenzeventig procent overweegt vanwege dergelijke wachttijden zelfs een andere bolide aan te schaffen. Een groeiende groep consumenten, zo’n 40 procent, wil onder meer vanwege de snelle levering via internet een nieuwe vierwieler aanschaffen. Ze hebben behoefte aan gemak en scherpe prijzen en onderhandelen kan hen gestolen worden, aldus het onderzoek.

Kroymans broedde op een manier om hen te bedienen en denkt met directauto.nl het ei van Columbus gevonden te hebben. Het is volgens de importeur voor het eerst in Nederland dat consumenten via één site rechtstreeks bij circa 150 merkdealers kunnen aankloppen. „De wachttijd bedraagt nooit langer dan twee weken”, belooft André van Remmerden, managing director van directauto.nl. „Er gelden kortingen van minimaal 5 procent op de consumentenprijs. Deze kunnen oplopen tot 10 procent.”

Wie de auto voorgereden wil hebben, kan gebruikmaken van de thuisbezorgservice. Als extraatje wordt de nieuweling een halfjaar lang elke maand gratis gewassen. Inruil is niet mogelijk. De site biedt tips voor de verkoop van de eigen auto.

Marktleider
Het aanbod omvat momenteel twintig automerken. Vooralsnog kunnen alleen Kroymansdealers aanhaken en degenen die een of meer merken van deze importeur voeren. Is Directauto succesvol, dan mag elke Nederlandse dealer meedoen.

Als The Future Institute, een bureau voor trendanalyse en futurologie, gelijk krijgt, wordt over vijf jaar 7 tot 15 procent van de nieuwe particulier gereden auto’s via internet aangeschaft en 25 tot 30 procent van de zakelijk gereden auto’s. „We willen markleider worden bij de onlineverkoop van nieuwe auto’s”, stelt Van Remmerden. „We verwachten volgend jaar 400 tot 600 nieuwe auto’s via de site te verkopen. Een groeiende groep kopers staat rationeler in het aankoopproces dan anderen en verkiest internet boven het traditionele verkoopkanaal. Drieënzestig procent wil online geen zaken doen met een intermediair, maar alleen met de merkdealer. We richten ons op deze klanten.”

Dealers die bij directauto.nl aanhaken, doeken hun bestaande toko niet op, al was het alleen maar omdat de proefrit, facturering en aflevering van via de site gekochte auto’s via hun reguliere bedrijf plaatsvinden.

Internet Only Auto’s
Mensen die via directauto.nl hun slag willen slaan, vissen in de vijver met auto’s op voorraad. Het aanbod is dus beperkt. Zo schitteren de Ford Mondeo en Focus door afwezigheid, staat er van Citroën slechts één Berlingo in de ’schappen’, loopt de zoektocht naar een Mitsubishi Grandis op niets uit en blijken in totaal vier Seats voorradig.

Kooplustigen die het model van hun gading niet op directauto.nl vinden, hoeven echter niet bij de pakken neer te gaan zitten. Via de zogeheten ”wish list” kunnen ze aangeven welk type ze zoeken. Is dit beschikbaar, dan ontvangen ze een sms’je of een e-mail. Liefhebbers van collector’s items moeten nog even geduld hebben. „We hebben plannen speciale Internet Only Auto’s toe te voegen: speciaal voor onze site ontwikkelde wagens die nergens anders verkrijgbaar zijn.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer