Fiat 500 speelt in op sentiment
Wat maakt een auto tot een icoon? Vormgeving speelt een belangrijke rol. Niet voor niets roepen hele volksstammen om een nieuwe Eend van Citroën of een doorontwikkeling van de Renault 4. Met de Volkswagen Kever en de Mini is dit al gebeurd. Fiat blies precies vijftig jaar na dato de 500 nieuw leven in.
De eerste successen zijn binnen. Binnen enkele weken na de lancering in Italië en Frankrijk was een halve jaarproductie verkocht. Kortgeleden werd de Italiaanse dwerg uitgeroepen tot de Europese Auto van het Jaar 2008. Publiek en pers zijn dus unaniem: de nieuwe Fiat 500 is ontzettend leuk.Er zijn voorbeelden van retromodellen die aanslaan, zoals de Mini onder regie van BMW. Anderen, zoals de New Beetle van Volkswagen, staan na een korte hausse nauwelijks meer in de belangstelling. Het is nu nog te vroeg om te voorspellen wat er op lange termijn met de 500 gaat gebeuren, maar Fiat zal er alles aan doen om het model levend te houden. Er wordt nu al gesproken over een cabriolet, een stationwagon en een Abarthvariant.
De Fiat 500 is uitermate compact met een lengte van 3,56 meter, maar tegelijk aanzienlijk groter dan het oermodel. De ontwerpers zijn van de vertrouwde Pandabasis uitgegaan, compleet met McPhersonveerpoten voor en een torsie-as achter. Vervolgens heeft men de oude 500 naast het bureau gezet en de vormtaal getransformeerd naar de huidige tijd. Hoe langer de 500 wordt bekeken, hoe meer historische details erin zijn te ontdekken. Daarnaast levert Fiat een aantal accessoires om de auto extra op te leuken. Denk aan wat chroomaccenten en vooral een enorme serie stickers voor op het dak, de motorkap en de flanken. Ook biedt het merk een ruime keuze uit lichtmetalen wielen, in 15 en in 16 inch. Iedere koper kan zijn auto naar eigen smaak optuigen, wat zowel voor Fiat als voor de dealer interessant is. Aan accessoires en gadgets wordt meestal meer verdiend dan aan de auto zelf.
Er zijn modellen die door het publiek verdeeld worden ontvangen. Een auto is leuk, of juist helemaal niet. De nieuwe 500 heeft daar geen last van; iedereen lijkt ervan gecharmeerd.
Tweepersoonshuishouden
De constructie van de nieuwe 500 is structureel anders dan die van het oude model. De motor ligt namelijk voorin en de voorwielen worden aangedreven. Dit betekent automatisch dat de bolle achterkant van een achterklep is voorzien, met een positieve invloed op de praktische bruikbaarheid. De bovenkant van de rugleuning van de achterbank staat bijna tegen de achterruit aan. Dat wekt weinig vertrouwen over het bagagevolume. Toch blijkt er een ruimte van 185 liter beschikbaar, wat meer is dan in bijvoorbeeld de Mini. Fiat heeft de ontgrendelknoppen van de tweedelige rugleuning wat onhandig geplaatst, maar na het neerklappen blijkt de 500 volop ruimte te bieden voor een tweepersoonshuishouden. De ruimte die de achterbank biedt, is uitermate bescheiden, maar dat is niet vreemd gezien de afmetingen.
Voorin zijn de zaken beter geregeld. De flinke hoogte zorgt ervoor dat ook langere passagiers goed kunnen zitten. Verder kent de zitting een hoekverstelling en kan het stuur in hoogte worden aangepast. Daarachter zit een haast koddig instrumentarium met één ronde klok met snelheidsmeter en toerenteller in elkaar gevlochten. De overige informatie wordt digitaal in het hart weergegeven.
De plaats van de versnellingspook op een uitloper van de middenconsole verraadt voor een deel de verwantschap met de Panda. Verschillende bedieningsknoppen zijn rond de pook gegroepeerd en de standaardaudio-installatie met cd-speler heeft een usb-aansluiting op de vloer. Afgezien van de basisversie is de Fiat 500 niet bepaald kaal te noemen. De Sport en de Lounge hebben standaard een handbediende airco en vanaf het tweede uitrustingsniveau horen er zes airbags en een knieairbag bij.
De 500 geeft een degelijk gevoel, is behoorlijk vrij van bijgeluiden en heeft mede dankzij de grote carrosseriestijfheid de maximale beoordeling van vijf sterren voor botsveiligheid gekregen van Euro NCAP.
Leuke verpakking
Motorisch begint Fiat meteen met drie mogelijkheden. Naast de 1.2 8-klepper en 1.3 diesel maakt vooral de 1.4 16V goede sier. Het vermogen van 100 pk is gezien het gewicht van 905 kg meer dan voldoende en ook het koppel van 131 Nm voldoet voor deze auto prima. Het is wel een typisch Italiaans motortje dat graag toeren draait. Maar wie lekker vlot door de zes versnellingen schakelt, krijgt ook waar voor zijn geld. In 10,5 seconden accelereert de kleine vlo naar 100 km/u. De topsnelheid komt boven de 180 km/u uit. Het motorgeluid wordt redelijk gedempt, maar zou beslist nog wat stiller kunnen.
De achterschokdempers zijn wat minder gelukkig gekozen. Vooral op kleine, elkaar snel opvolgende oneffenheden deinen deze behoorlijk na en dat maakt de auto wat zenuwachtig. Zoiets moet toch beslist beter kunnen door minder slappe dempers te monteren.
Verder is de 500 een prima rijdende compacte auto die de rijbeleving naar een hoger plan brengt, gewoon door een leuke verpakking. En ook binnenin kan de 500 met een beetje fantasie enorm worden opgetuigd met onder meer lederen bekleding in diverse kleuren. Het dashboard is voor een groot deel in de carrosseriekleur uitgevoerd. Wie vergeet in welk model hij rijdt, vindt een typevermelding geheel rechts naast het ventilatierooster.
Het instapmodel, dat behoorlijk basic is, staat voor 11.500 euro bij de dealer. De Pop staat een trede hoger. Fiat zelf verwacht het meeste van de Lounge- en de Sportuitvoeringen, die met de 1.2 motor 14.995 euro kosten. Wie gaat voor extra sportiviteit is 16.995 euro kwijt voor beide uitvoeringen met de 100 pk 1.4.
Fiat 500 Sport 1.4 16V
Waardering
- vormgeving, leuk aan te kleden, ruimer dan verwacht
- loopt in prijs aardig op, demping achteras
Techniek
Cilinderinhoud: 1368 cc; maximumvermogen: 73,5 kW/100 pk bij 6000 tpm; maximumkoppel: 131 Nm bij 4250 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 10,5 seconden; topsnelheid: 182 km/u.
Maten, gewicht en prijs
Lengte: 3546 mm; breedte: 1627 mm; hoogte: 1488 mm; wielbasis: 2300 mm; gewicht: 905 kilogram; inhoud bagageruimte: 185 liter; brandstoftank: 35 liter; Fiat 500 Sport 1.4 16V: 16.995 euro.
Alternatieven
Mini One 1.4: 19.325 euro
Net als de Fiat een retro-auto met een zeer geslaagde vormgeving en dat gekoppeld aan BMW-kwaliteit. Uitstekend onderstel, sportief rijdende auto, maar met erg weinig ruimte voor achterpassagiers en bagage. De Mini is lager dan de 500, iets breder en iets langer, maar geeft de indruk van een veel grotere auto. Stevig geprijsd.
Peugeot 1007 Urban 1.4: 15.990 euro
Beslist origineel vormgegeven auto met twee schuifdeuren, waar niet iedereen aan kan wennen. Redelijk ruim interieur, veel glas, maar door de carrosseriebouw behoorlijk zwaar en daardoor met 1.4 basismotor niet echt levendig.
VW New Beetle Trendline 1.4: 21.990 euro
Een van de eerste retro-auto’s van de huidige generatie. Is slechts kortstondig een succes geweest, mede dankzij de hoge prijs. Staat op het onderstel van de vorige generatie Golf en kan zeker als 1.4 wat prestaties betreft geen potten breken. De tijd van de New Beetle is al voorbij.