Limousine in zakformaat
Daihatsu zet weer een nieuwe Cuore op de markt. Dit lijkt erg snel, maar de cyclus van het Japanse merk, dat onder regie van Toyota vaart, is doorgaans erg strak. In ieder segment kan daardoor elke vier tot vijf jaar een nieuw model worden verwacht.
De veranderingen doen de Cuore goed, zonder dat de koper het direct in de prijs merkt. Het programma is erg eenvoudig van opbouw, alleen nog maar een vijfdeurs carrosserie, één motor, eventueel voorzien van een automaat en twee uitrustingsvarianten. Een keuze uit vier zogezegd.De Cuore valt in Japan in een segment waarvoor men in grote, drukke binnensteden geen parkeervergunning hoeft te hebben als voorwaarde tot aanschaf. De afmetingen moeten aan strikte eisen voldoen. De auto is niet langer dan 3,47 meter en slechts 1,475 meter breed. Dat lijkt erg bescheiden, maar de ontwerpers hebben de auto zo vormgegeven dat dit niet echt opvalt. De wielen staan nadrukkelijk op de hoeken van de carrosserie, terwijl de portieren het overgrote deel van de lengte voor zich opeisen.
De carrosserie oogt uitgebalanceerder dan voorheen met een hoge voorbumper met forse luchtinlaat, kloeke koplampen en enigszins geaccentueerde wielkasten. De Premiumuitvoering is lekker compleet met meegespoten portiergrepen en buitenspiegels. De belijning loopt over de flanken nadrukkelijk omhoog naar een behoorlijk rechte achterkant, immers dé voorwaarde voor optimale benutting van de voertuiglengte. De achterlichten beslaan de ruimte tussen bumper en dak en geven de Cuore een moderne, stadse uitstraling. En daarmee rekent Daihatsu af met de wat tegenstrijdige hoekige vormen van het vorige model.
Iedere centimeter
Met één druk op de knop ontgrendelen de portieren, een handeling die op bijna geen enkele auto tegenwoordig meer weg te denken is. Na het openen van de portieren voltrekt zich een klein wonder, want de Cuore is een limousine in zakformaat. Nog even goed naar de 3,47 meter lange buitenkant kijken. Je hebt de neiging een meetlint te pakken, want het interieur lijkt van een veel grotere auto te zijn. En dat is zo langzamerhand uitgegroeid tot een specialisme van Daihatsu. Dit merk benut iedere centimeter van het model optimaal.
Bovendien laat de Cuore met zijn over ruim 25 cm verschuifbare achterbank de keuze aan de gebruiker: meer beenruimte of juist bagageruimte. Met de bank in de achterste stand is het bagagevolume nog steeds geschikt voor een paar flinke boodschappentassen. In dat geval kunnen achterpassagiers bijna de benen over elkaar leggen. De Cuore biedt een beenruimte die in geen enkele middenklasser te vinden is, en dat zijn dus auto’s uit twee segmenten hoger!
Ook voorin heeft de auto een goede zit en voldoende ruimte. Het enige nadeel is dat door zijn geringe breedte achterin slechts twee personen passen en bestuurder en voorpassagier elkaar af en toe aanraken.
Knieairbag
De tijd dat kleine auto’s kaal werden afgeleverd, is allang voorbij. Zeker als Premium is de Cuore behoorlijk compleet met zaken als een toerenteller, radio/cd-speler, elektrisch verstelbare buitenspiegels, stuurbekrachtiging en verstelbaar stuur, elektrische voorportierruiten, centrale vergrendeling met afstandsbediening en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel.
Iedere Cuore heeft twee frontairbags. Zijairbags en een knieairbag voor de bestuurder kosten 549 euro extra. Wordt er ook nog gordijnairbags besteld, dan vergen alle extra luchtzakken een investering van maar liefst 1599 euro, een pittig bedrag.
Het dashboard is aardig vormgegeven, en de deurpanelen sluiten er netjes op aan. De Premium heeft een zogenaamd Optitron instrumentarium dat pas oplicht op het moment dat de contactsleutel wordt omgedraaid. De middenconsole is relatief smal en herbergt de draaiknoppen voor de verwarming en ventilatie, eventueel aangevuld met airco (799 euro). Grappig is een smal en tegelijk hoog bergvak dat verscholen zit onder een klepje aan de linkerkant van de console.
Pittig karakter
Daihatsu biedt lichtmetalen wielen in 14 of 15 inch aan in combinatie met een iets stuggere vering en een stabilisatorstang voor. Inclusief deze extra’s (799 of 899 euro) wordt het weggedrag er stukken beter op, vooral bij hogere snelheden. Daarom zou deze voorziening voor de Europese markt gewoon standaard moeten zijn.
De bekende en uiterst efficiënte 1 liter 3 cilinder motor voorzien van variabele kleptiming blijkt een pittig karakter te hebben. Het vermogen van 69 pk en het feit dat de auto slechts 765 kg weegt doen dit al vermoeden. Een topsnelheid van 160 km/u is probleemloos te halen en de sprint naar de 100 km/u duurt 11,1 seconden. Los van deze cijfers heeft de kleine Japanner een voelbaar vlot karakter. Daarbij is het typische geluid van een 3 cilinder altijd op de achtergrond aanwezig en neigt dit op de snelweg iets meer op de voorgrond te treden.
Daihatsu claimt met de Cuore de zuinigste en dus ook minst vervuilende personenauto met een benzinemotor te leveren. Gemiddeld belooft men 1 op 22,7 en een CO(Su2(uitstoot van 104 gr/km. In de praktijk komt het verbruik uit op 1 op 16,5. Automobilisten die de rechtervoet optimaal kunnen beheersen zullen makkelijk boven de 1 op 20 uitkomen.
De nieuwe Daihatsu Cuore is met een vanafprijs van 8495 euro niet duurder geworden. De extra’s brengen het niveau van de Premium naar de 10.498 euro, terwijl in beide gevallen een automatische versnellingsbak 1999 euro extra kost. Wie vervolgens de Cuore gaat aankleden met airconditioning, metaallak, 15 inch lichtmetaal, een lederen stuurwiel, Vehicle Stability Control en het maximale aantal airbags komt uit op een bedrag van 16.641 euro, waarmee de Cuore niet alleen als voertuig, maar ook in prijs uitermate volwassen is geworden.
Daihatsu Cuore 1.0 Premium
Waardering
- onverwacht ruim interieur, vlotte prestaties, goede afwerking
- rechtuitstabiliteit op hoge snelheid, breedte in het interieur
Techniek
Cilinderinhoud: 998 cc; maximumvermogen: 51 kW/69 pk bij 6000 tpm; maximumkoppel: 94 Nm bij 3600 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 11,1 seconden; topsnelheid: 160 km/u.
Maten, gewicht en prijs
Lengte: 3470 mm; breedte: 1475 mm; hoogte: 1530 mm; wielbasis: 2490 mm; gewicht: 740 kilogram; inhoud bagageruimte: 210-1056 liter; brandstoftank: 36 liter; Daihatsu Cuore 1.0 Premium: 10.488 euro.
Alternatieven
Fiat Panda Edizione Cool: 10.595 euro
Wordt standaard als vijfdeurs geleverd, heeft volop binnenruimte bij bescheiden buitenmaten. Deze uitrusting is zeer compleet met airco. Het rijgedrag van de Panda is volwassen en de auto komt behoorlijk stabiel over.
Renault Twingo 1.2 16V Authentique: 9895 euro
De tweede generatie na 14 jaar weer uitsluitend als driedeurs. Is een half maatje groter en rijdt uitermate volwassen. Bovendien is de 16V motor opmerkelijk zuinig ook in de praktijk. Jammer dat de verschuifbare achterstoelen niet standaard zijn.
Toyota Aygo 1.0 VVT-i + 5-deurs: 10.490 euro
Vormt samen met de Peugeot 107 en Citroën C1 een grote familie die samen uit één fabriek rolt. Eenvoudig uitgeruste auto als drie- en vijfdeurs met behoorlijk wat binnenruimte en dezelfde levendige motor als de Cuore. En gemaakt onder regie van Toyota!