Volvo V70 behoudt stoere karakter

Al tientallen jaren speelt Volvo een voortrekkersrol als het om grote stationwagons gaat. Het is logisch dat het merk dit koestert door iedere keer op tijd met iets nieuws te komen, op momenten dat de hele wereld nog dik tevreden is met een bestaand model. Zo gaat het ook met de nieuwe V70.

Tony Vos
7 September 2007 13:21Gewijzigd op 14 November 2020 05:05
De nieuwste generatie Volvo V70 heeft het stoere karakter behouden en zet op het gebied van veiligheid en technologie weer een flinke stap voorwaarts. Foto’s Tony Vos
De nieuwste generatie Volvo V70 heeft het stoere karakter behouden en zet op het gebied van veiligheid en technologie weer een flinke stap voorwaarts. Foto’s Tony Vos

Helemaal nieuw, dat is de V70 beslist. De auto is slechts bescheiden gegroeid ten opzichte van zijn voorganger, maar maakt wel gebruik van een nieuw onderstel. Althans, een onderstel dat we kennen van de nieuwste S80 en dat bij Ford Motor Company ook bij de nieuwe Mondeo, S-MAX en Galaxy wordt toegepast.De uitstraling van de V70 is wellicht het minst veranderd. De vertrouwenwekkende stoere vormen blijven behouden. Het stoere karakter wordt door het front nog eens extra onderstreept. In principe is dat gelijk aan de S80, maar de vormgeving van de bumper is specifiek. Het zijaanzicht is hoekig, waarbij de stevige schouderlijn keurig doorloopt vanaf de motorkap onder de zijruiten naar de achterlichten.

Aan de achterkant toont de V70 het meest nieuw. De auto heeft grotere lichtunits die gedeeltelijk op de klep zijn geplaatst. Misschien even wennen, maar dat doet het snel. Alle V70’s staan, ongeacht de uitrustingsvariant, op lichtmetalen wielen variërend van 16 tot 18 inch. De fraaie aluminium dakrails vormen een optie, maar die neemt voor slechts 180 euro natuurlijk iedereen.

Achterklep
Aan opties overigens geen gebrek, al valt het op dat Volvo in tegenstelling tot de Duitse concurrenten een keuze biedt uit vier uitrustingsniveaus, waar men bij Audi en BMW met pakketten en losse opties aan de gang moet om de auto verder aan te kleden. De Summum is, zoals de naam al doet vermoeden, de meest uitgebreide in de serie met onder meer koplampsproeiers, chromen raamomlijsting, adaptieve bixenonverlichting en 17 inch wielen. In sommige gevallen is de elektrisch bediende achterklep handig. Door de ontgrendelknop op de afstandsbediening ingedrukt te houden, treedt dit proces in werking. Maar wie de klep gewoon handmatig wil openen of sluiten, wordt daarin niet tegengehouden.

Belangrijk bij een auto als de Volvo V70 is het volume achter deze klep. Door het licht toegenomen formaat stelt Volvo hierin absoluut niet teleur. Onder de rolhoes is 575 liter beschikbaar en dat neemt toe tot een zeer bruikbare 1600 liter als de bank wordt neergeklapt. Dit gebeurt in drie delen (40/20/40), zodat een skiluik overbodig is. De middelste hoofdsteun kan eenvoudig in de rugleuning worden weggeschoven, zodat deze nooit het uitzicht belemmert.

Designkenmerk
Het dashboard is overgenomen uit de S80 en valt op door zijn typisch Scandinavische ontwerp waarin de kunst van het weglaten de boventoon voert. Vrijwel alle bedieningen vinden vanaf de middenconsole plaats, die ondanks de grote hoeveelheid knoppen zeer overzichtelijk blijft. Een aantal functies van radio en telefoon en de cruise control zijn met knoppen op het stuur te bedienen. Natuurlijk heeft de V70 ook de zwevende middenconsole, een vast designkenmerk van Volvo. Dit betekent dat er achter de console nog een extra opbergvak is aangebracht.

Een radio/cd-speler met aux-ingang onder de middenarmsteun is op iedere V70 standaard, daarnaast worden er optioneel meer geavanceerde systemen aangeboden inclusief het prachtige navigatiesysteem dat recht boven de console uit het dashboard omhoogkomt. De bediening met slechts drie knoppen aan de achterkant van het stuur is uitermate eenvoudig en trefzeker.

Een nieuw veiligheidsitem dat Volvo sinds kort aanbiedt, is BLIS, een systeem dat met behulp van camera’s voertuigen in de dode hoek opmerkt en dit via een lampje aan de bestuurder duidelijk maakt.

Comfortstand
Volvo heeft de V70 een uitstekend onderstel meegegeven, een van de grote hoop weliswaar, maar met een eigen fijnafstemming die uitstekend is. Vergeleken met de bestaande V70 is de nieuweling wat dynamischer, zonder aan comfort echt in te leveren. De auto komt daardoor in bochten en bij hoge snelheden stabieler over. Dat gevoel kan nog toenemen als het zogenaamde Four-C wordt besteld, een elektronische regeling met drie standen: comfort, sport en advanced. Toch zal de gemiddelde bestuurder met de comfortstand al meer dan tevreden zijn.

De bekende vijfcilinder light turbomotor met een inhoud van 2,5 liter en een vermogen van 200 pk is op dit moment de instapper. Vooral door zijn plezierige koppel van 300 Nm, dat tussen 1.500 en 4.500 tr/min volledig vlak verloopt, is deze motorvariant een feest om mee te rijden. Zeker met een handgeschakelde zesbak een prettige combinatie, die in 8,1 seconden naar de 100 km/u gaat en een top bereikt van 230 km/u.

In de versie met zestraps Geartronic automaat lijkt bij plotseling gas intrappen de elektronica wat traag te reageren en heeft de bak even tijd nodig om de juiste schakelmomenten te vinden. In zo’n geval is de passeermanoeuvre al weer voorbij. Bovendien heeft de automaat een aardige invloed op het verbruik, dat in de praktijk gemiddeld net onder de 1 op 9 ligt. Overigens komt Volvo binnenkort met een 2 liter viercilinder en een 2 liter diesel, die aanzienlijk gunstiger met de brandstof omspringen.

Prijstechnisch treedt de nieuwe Volvo V70 zoals altijd zeer scherp voor de dag. Voor 43.635 euro, die de 2.5T in basisuitvoering kost, levert de Duitse concurrentie geen vergelijkbare auto. De zeer complete V70 2.5T Summum kost 52.450 euro; daarvoor worden de genoemde tegenstrevers net wakker.


Volvo V70 2.5T Summum

Waardering
+ uitermate comfortabele, ruime stationwagon met veel praktische eigenschappen
- dorstige vijfcilinder turbomotor, loopt in prijs aardig op met accessoires

Techniek
Cilinderinhoud: 2521 cc; maximumvermogen: 147 kW/200 pk bij 4800 tpm; maximumkoppel: 300 Nm bij 1500-4500 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 8,1 seconden; topsnelheid: 230 km/u.

Maten, gewicht en prijs
Lengte: 4823 mm; breedte: 1861 mm; hoogte: 1540 mm; wielbasis: 2816 mm; gewicht: 1.573 kilogram; inhoud bagageruimte: 575-1600 liter; brandstoftank: 70 liter; Volvo V70 2.5T Summum: 52.450 euro.

Alternatieven

Audi A6 Avant 2.8 FSI: 53.830 euro
Forse auto met een fraaie, tijdloze vormgeving. Audi kent geen uitrustingsniveaus, zodat de auto met pakketten en losse accessoires op niveau moet worden gebracht. In dat geval is de A6 Avant aanzienlijk duurder dan de Volvo.

BMW 523i A Executive: 57.250 euro
Wat sportief afgestemde stationwagon uit het premiumsegment. Executive-uitrusting nog niet op het Volvo Summumniveau, maar wel standaard met een automaat. Strak onderstel, qua rijgenot nauwelijks te overtreffen.

Mercedes E200 Compressor Kombi: 55.050 euro
Zeer degelijk gebouwd, comfortabele, grote stationwagon die voor dit forse bedrag slechts in de basisversie wordt geleverd. Sterk verbeterde rij-eigenschappen sinds facelift, maar prijst zich ten opzichte van de Volvo een beetje uit de markt, zeker met een vergelijkbaar uitrustingsniveau.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer