Nieuw jasje voor V&D
AMSTERDAM (ANP) - V&D wil hét modewarenhuis van Nederland worden. Met een nieuwe huisstijl en een nieuw logo wil het bedrijf dynamiek en flexibiliteit uitstralen.
Het nieuwe logo stelt een boom voor met bladeren van sokken, T-shirts, vazen, glazen en andere voorwerpen.De nieuwe koers werd gisteren gepresenteerd door bestuursvoorzitter Mark McKeon in de vestiging aan de Kalverstraat in Amsterdam.
Het Amsterdamse warenhuis is de eerste winkel die volgens de nieuwe stijl is ingericht. De verbouwing kostte bijna 2 miljoen euro. Een nieuw te openen vestiging in Doetinchem volgt in het najaar. Binnen drie tot vijf jaar moeten alle zestig filialen van V&D aan de beurt zijn geweest.
De nieuwe strategie, die geen betrekking heeft op de succesvolle restaurantformule La Place, is ingegeven door tegenvallende resultaten. McKeon windt er geen doekjes om. „De verkopen zijn beneden de mogelijkheden die onze locaties bieden. We kunnen niet blijven terugkijken naar vroeger en zeggen „twintig jaar geleden waren we zo goed.” We moeten blijven concurreren en dus veranderen.” Welke doelen McKeon heeft gesteld voor de verkopen, wil hij uit concurrentieoogpunt niet zeggen.
„We hadden natuurlijk wel een klein beetje een oubollig imago”, geeft manager Rudolph van der Kraan toe. Het nieuwe logo staat volgens hem symbool voor „een bedrijf dat levend en dynamisch is, stevig geworteld in de samenleving, maar water nodig heeft om te blijven leven. Dus flexibel zijn.”
„V&D-breed zullen er geen producten verdwijnen, maar in sommige vestigingen verdwijnen er wel bepaalde spullen”, aldus Van der Kraan. In Amsterdam geldt dat voor cosmetica en spelletjes. Het is ook niet uitgesloten dat V&D het assortiment uitbreidt met producten die het niet eerder verkocht. „Het kan altijd nog beter. We gaan nu niet achterover leunen en afwachten, maar veranderen continu”, aldus Van der Kraan.
V&D maakte gisteren ook bekend dat de restaurantketen La Place van het warenhuisin oktober een vestiging opent in Antwerpen, de eerste in het buitenland.
„De Belgische markt lonkte al een hele tijd”, aldus Paul Bringmann, directeur van La Place in een toelichting. La Place telt in Nederland ruim tweehonderd vestigingen.