Exclusief zonder poeha
De jeep uit de Tweede Wereldoorlog heeft de status van een icoon en daar profiteert de directe opvolger nog steeds van mee. Die nazaat heet al sinds de tweede helft van de jaren tachtig Wrangler. De auto is recent helemaal vernieuwd en kan voortaan ook als langere vierdeurs worden gekocht. Tijd voor een hernieuwde kennismaking.
De Wrangler kunnen allerhande eigenschappen worden toegedicht: van stoer en ruig tot trendy en modisch. Maar de Wrangler is vooral ook functioneel en een van de weinige echte terreinauto’s die nog te koop zijn. In de bushbush voelt de Wrangler zich net zo goed thuis als op een boulevard of in een chique uitgaanswijk.Kunststof dakplaten
De nieuwe en langere vierdeurs is de familiaire variant van deze onvervalste terreinganger. Wat vormgeving betreft heeft de nieuwe Wrangler alle bekende elementen, zoals de grille met zeven sleuven, ronde koplampen en brede spatborden die voortaan van een zeer buigzame, zwarte kunststof zijn gemaakt. De bumper steekt opvallend ver naar voren en biedt uiteraard plaats voor een optionele lier, maar kan ook als tweepersoonsbank worden benut, tijdens het vissen bijvoorbeeld. De deuren hebben buitenop geplaatste scharnieren en kunnen er redelijk eenvoudig worden uitgehaald.
Eigenlijk lijkt de Wrangler met twee verwijderbare kunststof dakplaten boven de voorstoelen een soort bouwpakket. Nadat een aantal schroeven en een stekkerverbinding zijn losgemaakt, gaat ook de hardtop aan de achterkant de garage in. Wat overblijft is een stevige rolkooi waarin de binnenverlichting en twee luidsprekers zijn opgenomen. Standaard heeft de Wrangler een softtop.
Niet spartaans
Door de hoekige vormgeving aan de achterkant van de lange Wrangler Unlimited zijn er wat parallellen met de Mercedes G-klasse. Gelukkig overheersen de typische Jeepkenmerken, zoals de rechthoekige lichtunits, de strakke bumper en een achterdeur waarop het reservewiel is bevestigd. De hardtop heeft een naar boven scharnierende achterruit. De Wrangler Unlimited is maar liefst 52 centimeter tussen de wielen gegroeid en dat zorgt voor veel extra ruimte, die vooral ten goede komt aan de achterpassagiers.
In de korte versie zit een soort van noodbankje, maar de Wrangler Unlimited biedt een normale achterbank met drie plaatsen. Het dashboard is helemaal nieuw maar heeft toch de hoekige uitstraling behouden. Zo hoort het nu eenmaal bij een Wrangler. Er zijn vier klokken, een brede middenconsole en een dashboardkastje met handvat erboven in opgenomen. Naast de pook van de handgeschakelde zesbak zit een tweede pookje voor het inschakelen van de vierwielaandrijving met hoge of lage gearing. De knoppen voor de elektrische ruitbediening zitten op de middenconsole. De los bovenop het dashboard geplaatste tweeters vormen een grappig detail.
Als het om de uitrusting gaat is de Wrangler lang niet meer zo spartaans als vroeger. Centrale vergrendeling met afstandsbediening, een radio die blijft doorspelen totdat het portier geopend wordt, airconditioning, een automaat, cruise control en twee tot vier airbags behoren tot de mogelijkheden. De klant kan kiezen uit de Sport, High Sport, Sahara en Rubicon met als belangrijkste verschillen vooral technische componenten. De auto staat altijd op vijfspaaks wielen, variërend van 16 inch staal tot 18 inch lichtmetaal.
Langere wielbasis
Voor het eerst is er een Wrangler met dieselmotor beschikbaar. Het gaat om de 2,8 liter, bekend van de Cherokee en de Chrysler Voyager. Deze is goed voor een vermogen van 178 pk bij 3800 tr/min en een koppel van 410 Nm tussen 2000 en 2600 tr/min. Meteen bij het wegrijden blijkt dat meer dan voldoende. De Jeep komt rustig op gang, maar eenmaal op toeren presteert de 4x4 uitstekend, zonder daarbij overdreven veel geluid te maken. De motor is beslist niet rumoerig, en dat geldt ook voor de hele aandrijflijn en de carrosserie.
Het geluidscomfort in de nieuwe Wrangler is er met grote stappen op vooruit gegaan, net als het rijgedrag. Bladveren behoren inmiddels tot de historie, Jeep past rondom schroefveren toe en door de aanzienlijk langere wielbasis is het hele veerkarakter fors verbeterd. De auto gaat niet alleen comfortabel over oneffenheden, maar is ook prima te handhaven op de snelweg. Zuinig is de Wrangler Unlimited CRDi met een gemiddelde van 1 op 8,5 bepaald niet, maar dat maakt zijn charmante, romantische uitstraling gedeeltelijk goed.
Elektronisch systeem
De Jeep is stoer en tegelijk sympathiek, hij is exclusief zonder poeha, wekt een onoverwinnelijke indruk, maar laat zich juist makkelijk besturen. Kortom, een bekende uitstraling maar met moderne techniek. Rijdend met alleen achterwielaandrijving op een zanderige ondergrond is goed merkbaar dat ESP standaard aanwezig is. Het elektronische systeem neemt gas terug als de auto grip verliest. Om de wielen te laten doorspinnen moet het systeem met een knopje uitgezet worden.
De nieuwe Wrangler begint met de korte variant, voorzien van de 3,8 liter V6 benzinemotor en zesbak voor 34.050 euro. De diesel start bij 36.500 euro. Voor de vierdeurs Unlimited komt daar 4500 euro bij en zo komt de High Sport op 44.500 euro. Wie op de optielijst zaken als airco, metaallak, audio-installatie en een hardtop aankruist gaat moeiteloos over de 50.000 euro.
Jeep Wrangler Unlimited 2.8 CRDi High Sport
Waardering
+ uitstraling, krachtige diesel, veel meer comfort dan voorheen, functionaliteit
- dieselmotor is redelijk dorstig, prijs neemt snel toe als opties worden gekozen
Techniek
Cilinderinhoud: 2777 cc; maximumvermogen: 130 kW/178 pk bij 3800 tpm; maximumkoppel: 410 Nm bij 2000-2600 tpm; acceleratie 0-100 km/u: geen opgave; topsnelheid: geen opgave.
Maten, gewicht en prijs
Lengte: 4676 mm; breedte: 2104 mm; hoogte: 1814 mm; wielbasis: 2947 mm: gewicht: 1930 kilogram; inhoud bagageruimte: 1314-2323 liter; brandstoftank: 81,7 liter; Jeep Wrangler Unlimited 2.8 CRDi High Sport: 44.500 euro.
Alternatieven
Hummer H3 3.7: 49.950 euro
Meer als SUV ingerichte terreinwagen met op dit moment alleen een benzinemotor. Auto heeft een fors voorkomen, maar tegelijk een relatief krap interieur. Vernieuwde uitvoering is gelukkig beter afgewerkt dan voorheen.
Land Rover Defender 110 Station Wagon S: 45.800 euro
De enige echte concurrent van de Jeep Wrangler, eveneens met de status van een icoon. Recent sterk gemoderniseerd met nieuwe dieselmotor en veel verbeteringen in het interieur. Echt werkpaard met als vanouds volledig aluminium carrosserie. Zeer gelijkwaardig.
Mercedes G 320 CDI lang: 99.600 euro
Ruim twee keer zo duur met een zeer geavanceerde dieselmotor, maar minder speels. Ook de Mercedes G-klasse draait als echte terreinwagen al lange tijd mee, maar is beslist geen concurrent van de Jeep Wrangler en de Land Rover Defender, die samen een piepklein segment vormen.