Rotterdamse milieudienst pleit voor slooppremie schepen
ROTTERDAM (ANP) – Een verwijderingsbijdrage op zeeschepen. Directeur Jan van den Heuvel van de DCMR Milieudienst Rijnmond ziet zo’n slooppremie wel zitten. „Nu draait de belastingbetaler op voor bijvoorbeeld de asbestsanering van de Otapan. Dat moet anders kunnen", zei Van den Heuvel donderdag bij het vertrek van de Otapan uit de Waalhaven in Rotterdam.
De schoonmaak van het met 77 ton asbest vervuilde schip kost Nederland ongeveer 4,5 miljoen euro. Een deel van het geld wil het ministerie van VROM verhalen op de oorspronkelijke Mexicaanse eigenaar die een verkeerde opgave had gedaan van de hoeveelheid asbest en op de huidige Turkse eigenaar. Hoeveel van dat bedrag VROM gaat terugzien is nog onbekend.Van den Heuvel voorziet dat de komende jaren honderden schepen die in de jaren zeventig zijn gebouwd en vol zitten met asbest, moeten worden gesloopt. Hij pleit ervoor dat internationaal afspraken worden gemaakt over de kosten. „Een schip mag pas varen als een verwijderingsbijdrage is betaald, zoals bij de aanschaf van wasmachines en ijskasten".
Van den Heuvel is tevreden hoe de asbestverwijdering bij de Otapan is verlopen. Zijn milieudienst controleerde dagelijks of de milieuvoorschriften werden nageleefd. De metingen naar asbestdeeltjes in de lucht die twee keer per week plaats hadden, hebben niets opgeleverd.
De Otapan meerde 23 februari aan in de Waalhaven bij scheepreparatiebedrijf Balck. Het bedrijf Koole heeft de afgelopen maanden het schip gesaneerd. Alle asbesthoudende materialen zijn afgevoerd naar een stortplaats op de Maasvlakte. Op het schip blijft ongeveer 850 kilo asbest achter. Dit asbest kan alleen worden verwijderd door het schip te slopen. Dat gebeurt in Turkije.
Nederland is met het vertrek van Otapan uit de Waalhaven nog niet helemaal van het asbestschip af. Het schip is vertrokken naar het Botlekgebied waar het tot 1 januari 2008 mag blijven liggen. Het ligt aan een steiger van het bedrijf Maas Silo in afwachting van het vertrek naar Turkije.