Golf Variant ruim en comfortabel

De huidige generatie Volkswagen Golf, de vijfde in successie, heeft het een tijd zonder de voor Nederland zo belangrijke stationwagon moeten doen. Maar na de hatchback, de Jetta sedan en de Plus is er nu eindelijk de nieuwe Golf Variant.

Tony Vos
8 June 2007 08:59Gewijzigd op 14 November 2020 04:49
De Golf Variant heeft dezelfde basis als de Jetta, wat gunstig is voor de binnenruimte. Foto Tony Vos
De Golf Variant heeft dezelfde basis als de Jetta, wat gunstig is voor de binnenruimte. Foto Tony Vos

Het is de auto beslist aan te zien dat de ontwikkeling op een later tijdstip gestart is. Dit betekent dat de forse achterkant niet helemaal harmonieert met de wat bescheidener voorkant. De derde verschijningsvorm van de Golf Variant wordt in Mexico gebouwd, in dezelfde fabriek als waar de Jetta van de band rolt. Geen wonder dat de nieuwe Variant eigenlijk een Jetta Variant is, maar omwille van de naamsbekendheid in Europa Golf heet.De gezamenlijke basis met de Jetta betekent een langere wielbasis, wat goed is voor zowel de interieurruimte als het comfort. De nieuwe Variant gaat royaal over de 4,5 meter als het om de lengte gaat. De frontpartij is identiek aan die van de Jetta, inclusief chroom rond de grille. Schuin van achteren doet de nieuweling wat denken aan de Porsche Cayenne - ook geen voorbeeld van een optimaal design.

Zodra de klep opengaat, zal geen enkele Golf Variantkoper daar nog problemen mee hebben. Bij een stationwagon gaat het immers om de praktische inzetbaarheid, en die is bij deze auto beslist groot. Onder de rolhoes is een ruimte beschikbaar van 468 liter. Ook is er een aantal handige vakjes onder de laadvloer voorhanden, samen 52 liter groot. Het niveau van de laadbak sluit keurig op de opening van de achterklep aan, zodat ook zware en grote zaken gemakkelijk te laden zijn. Uiteraard is de rolhoes te verwijderen en kan de bank worden neergeklapt. Ook is er voor de meeste uitvoeringen een zogenaamd Variopakket mogelijk, waarin onder meer de neerklapbare rugleuning van de passagiersstoel is te vinden.

Wonderlijk machientje
Motorisch leunt de Golf Variant onder meer op de bekende 1.9 en 2.0 TDI en start met een 1,4 liter 16V benzine en de vertrouwde 1.6 van 102 pk. De volle aandacht wordt echter voor de 1.4 TSI gevraagd, een wonderlijk machientje dat ondanks zijn bescheiden cilinderinhoud tot een vermogen van 140 of zelfs 170 pk komt. Dit door toedoen van zowel een turbo- als een mechanische compressor, die er samen voor zorgen dat over een groot toerenbereik altijd volop trekkracht aanwezig is. Dat is duidelijk te voelen. De 140 pk weet bijzonder vlot te presteren, met een top van 205 km/u en acceleratie van 0 tot 100 in 9,5 seconde. De 170 pk-versie doet er nog een schepje bovenop met 220 km/u en 8,5 seconde. Het koppel van beide motoren ligt op zo’n laag toerental dat zonder veel schakelen altijd een vlotte acceleratie mogelijk is.

Een ander voordeel is het gunstige verbruik. Bij constante snelheden functioneert de motor als een normale 1,4 liter. Wat dat betreft past Volkswagen hier in feite hetzelfde principe toe als bij een hybride, waar de elektromotor alleen bijspringt als er volop gepresteerd moet worden. Er komt binnenkort nog een 1.4 TSI op de markt, goed voor 122 pk, desgewenst gekoppeld aan een zeventraps DSG versnellingsbak.

Sportstoelen
De Golf Variant kent twee onderstelafstemmingen: comfortabel en sportief. Voor gezinsgebruik moet beslist de eerste versie worden aangeraden, het wat lager gelegen sportonderstel is leuk voor een actieve rijder die vooral alleen op stap is.

Met het onderstel variëren ook de stoelen. De zit in de normale versie is wat hoger en zachter, wat het best bij het algehele karakter van de Golf Variant past. De sportstoelen ondersteunen beter aan de randen, maar zitten ook harder. Afwerking en kleurkeuze geven overigens geen enkele aanleiding tot klachten.

De Volkswagen Golf Variant begint als 1.4 16V Trendline bij 22.500 euro. De 122 pk TSI kost 25.175 euro en de dieselreeks start vanaf 28.550 euro.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer