Fabia keurig en een tikje neutraal

Het is niet de eerste keer dat binnen de Volkswagen Groep juist Skoda de primeur van een volledig nieuwe bodemgroep krijgt. Nu is de eer aan de compacte Fabia om op een nieuwe basis door het leven te gaan. Nog voordat VW’s eigen nieuwe Polo klaar is voor introductie. En natuurlijk volgt de Fabia de trend dat compacte auto’s allesbehalve klein meer zijn.

18 May 2007 08:27Gewijzigd op 14 November 2020 04:46
Skoda heeft de nieuwe Fabia volgens haar laatste designfilosofie vormgegeven en dat is onder meer te zien in het front en de ronding in de ruitlijn van de achterportieren. Foto’s Tony Vos
Skoda heeft de nieuwe Fabia volgens haar laatste designfilosofie vormgegeven en dat is onder meer te zien in het front en de ronding in de ruitlijn van de achterportieren. Foto’s Tony Vos

Met de komst van de Roomster is Skoda een nieuwe designrichting ingeslagen, die ook duidelijk weerspiegeld wordt in de tweede generatie Fabia. Op dit moment is er alleen sprake van een vijfdeurs hatchback, terwijl het vorige model ook als sedan en combi leverbaar was. Nu is de functie van die laatste aardig door de Roomster opgevangen en in Nederland zit niemand op een compacte sedan te wachten.In het front zien we dezelfde trekjes als bij de Roomster: een flinke grille, voorzien van de bekende chromen omlijsting, forse koplampen en een duidelijke V-vorm in de belijning. Aan de zijkant oogt de Fabia wat hoger dan zijn voorganger. De ronding in de ruitlijn die bij de Roomster het voorportier siert, is hier juist naar de achterdeuren doorgetrokken. Als we één auto moeten noemen waar de Fabia qua ontwerp wat trekjes van heeft, is het wel de huidige Suzuki Swift.

De Ambiente uitrustingsvariant staat op het tweede niveau en kenmerkt zich aan de buitenkant onder meer door de meegespoten spiegelbehuizing en portiergrepen, mistlampen in de voorbumper, stootlijsten op de portieren en specifieke doppen op de 14 inch wielen. De auto maakt hierdoor een stijlvolle en verzorgde indruk. De achterkant is het meest braaf qua uitstraling met een keurige, compacte dakspoiler, een redelijk hoog gesloten klep met een voldoende grote opening en op de spatborden geplaatste lichtunits.

Opbergpakket
Het interieur is een verrassing. Zwart en grijs vormen samen met aluminium de enige kleurnuance, maar de manier waarop het geheel is vormgegeven en uitgerust klopt gewoon voor honderd procent. De Ambiente heeft een speelse bekleding. Met het zwart met lichtgrijze dashboard ziet het geheel er vrolijk uit, zonder al te frivool te zijn. Dat heeft Skoda goed gedaan, terwijl juist de Classic als basisversie erg somber is van inrichting.

Ruimte is er voldoende in de Fabia. De Fabia kan als een volwaardige vierzitter worden beschouwd. De zit is iets meer rechtop dan in het verleden en dat levert samen met de extra centimeters in lengte gewoon meer beenruimte op. Heel typisch dat bij vrijwel iedere Skoda de bestuurdersstoel in hoogte zakt bij instappen. Zoiets moet toch beter te vergrendelen zijn!

De bagageruimte onder de hoedenplank heeft een inhoud van 300 liter. Er is wel sprake van een tildrempel, maar die is niet overdreven hoog. In de bagageruimte is een aantal handige voorzieningen te vinden, zoals een hoedenplank die op twee niveaus kan worden opgehangen. Verder levert Skoda voor slechts 70 euro een opbergpakket bestaande uit vakken achter de wielkasten, sjorogen en een flexibel vak dat zich aan de rechterkant tegen de zijwand laat bevestigen. Hier is duidelijk goed over nagedacht.

Exacte schakeling
Motoren kan Skoda volop uit de schappen van Volkswagen plukken. Daarom presenteert de Fabia zich meteen met vier benzinemotoren en drie diesels. Dit wijkt overigens niet of nauwelijks af van het programma van het vorige model. De 1.4 liter 16-klepper is een vertrouwde machine, nog zonder variabele kleptiming of directe inspuiting. Met een vermogen van 85 pk komt de auto gezien het niet overdreven gewicht van 1.035 kg keurig van zijn plaats. Zeker wanneer de Fabia wordt gebruikt voor normaal vervoer en niet als caravantrekker of voor zware lasten kan de auto prima vooruit met een acceleratie van 0 tot 100 in 12,3 seconden en een top van 174 km/u. Ook ten opzichte van de directe concurrenten slaat de auto op dit vlak geen slecht figuur.

De voorwielen worden aangedreven door een vijfbak met de van Skoda en Volkswagen bekende exacte schakeling. De motor, banden en aandrijflijn zijn niet overdreven rumoerig, zodat de Fabia ook op dit gebied een volwassen indruk maakt. Het gemiddelde praktijkverbruik van 1 op 13 stemt beslist tot tevredenheid, zeker gezien het feit dat de Ambiente standaard is uitgerust met airconditioning, een semiautomatische versie die zelf de temperatuur op niveau houdt.

Aankleden
De Fabia bedient zich van een nieuwe bodemgroep, maar wat betreft wielophanging is deze min of meer gemodificeerd van de eerste generatie overgenomen. Daar was ook weinig mis mee. Voor betreft het McPherson veerpoten en achter een torsieas met getrokken draagarmen. Die voldoen ook nu weer prima.

De stabiliteit van de Fabia is in orde. De elektro-hydraulische stuurbekrachtiging geeft ook geen reden tot klagen. Ondanks al deze goede eigenschappen geeft de Fabia over het geheel genomen een wat neutrale rij-indruk. Hij doet keurig wat-ie moet doen, maar springt er op geen enkele manier echt uit. Het gros van de kopersgroep zal er ook niet om vragen, maar het was zo aardig geweest.

De Fabiareeks is ten opzichte van de concurrentie goed geprijsd, vanaf 11.990 euro voor de 1.2 van 60 pk. De 1.4 begint bij 13.390 euro in de basisversie en komt als Ambiente met een aanzienlijk rijkere uitrusting op 15.240 euro. Het is qua samenstelling en prijs sowieso een van de meest aantrekkelijk uitvoeringen van de nieuwe Fabia, die overigens nog lekker aan te kleden is met de nodige opties. De gunstig prijs komt daarmee in het gedrang.

Skoda Fabia Ambiente 1.4

Waardering

  • flinke binnenruimte door hoge koets, fantasievol ingericht, goede afwerking
  • rijgedrag steekt niet boven concurrentie uit, stoel blijft niet in stand

Techniek

Cilinderinhoud: 1390 cc; maximumvermogen: 63 kW/86 pk bij 5000 tpm; maximumkoppel: 132 Nm bij 3800 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 12,3 seconden; topsnelheid: 174 km/u.

Maten, gewicht en prijs

Lengte: 3992 mm; breedte: 1642 mm; hoogte: 1498 mm; wielbasis: 2462 mm; gewicht: 1035 kilogram; inhoud bagageruimte: 300-1163 liter; brandstoftank: 45 liter; Skoda Fabia Ambiente 1.4: 15.240 euro.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer