Topman Heijmans ontkent dreigement
Directeur M. Kroezen van bouwbedrijf Heijmans ontkent dat de e-mail die hij zijn Franse onderaannemer Soletanche begin dit jaar stuurde, een dreigement bevatte en een vorm van concurrentievervalsing was. Kroezen hield Soletanche alleen aan gemaakte afspraken, en die afspraken waren niet strijdig met de antikartelwetgeving, zo hield hij de enquêtecommissie bouwnijverheid woensdag voor.
De commissie boog zich woensdag over de aanleg van de Noord/-Zuidlijn, een nieuwe metrolijn in Amsterdam. De Duitse nieuweling op de Nederlandse markt Bögl nam de bouw van het metrostation Rokin tegen de laagste prijs aan. Bögl kwam echter in problemen doordat hij niet de noodzakelijke onderaannemers kon vinden voor het project. Dat voedde bij de gemeente Amsterdam de veronderstelling dat Nederlandse bedrijven de markt afschermen.
Dit vermoeden groeide toen bijna een maand later, op 24 januari, per ongeluk een inmiddels beruchte e-mail van bouwbedrijf Heijmans binnenkwam bij de gemeente. Daarin werd het Franse bedrijf Soletanche gewaarschuwd niet met het Duitse Bögl in zee te gaan, omdat dat veel te lage prijzen zou rekenen. Soletanche had een zogenaamde „raamovereenkomst” met Heijmans wat de Nederlandse markt betreft.
De enquêtecommissie staat, zo bleek woensdag, argwanend tegenover die raamovereenkomst omdat de nauwe samenwerking met het Franse bedrijf de marktwerking in Nederland ernstig zou verstoren. Heijmans-directeur Kroezen bestreed voor de commissie dat medewerking van het gespecialiseerde bedrijf Soletanche cruciaal is voor aannemers om de opdrachten bij de Noord/Zuidlijn tot een goed einde te brengen. Hij beloofde de commissie een lijst te maken van 25 bedrijven in Europa die het soort werk waar Soletanche goed in is, het maken van ”diepwanden”, ook aankunnen.
De Amsterdamse wethouder Dales vroeg de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) de zaak rond de e-mail uit te zoeken. Hij verpakte woensdag zijn uitlatingen, voorzover die nadelig zouden kunnen zijn voor Heijmans, in fluweel. Zo had hij „geen harde aanwijzingen dat op onrechtmatige wijze de concurrentie is benadeeld.” Ook zei hij tot de commissie: „U zult mij niet horen zeggen dat wij bedrogen zijn. Dat is niet hard te maken.”
Kroezen daarentegen hield zich richting Amsterdam minder in. Hij beschuldigde de gemeente van „leurgedrag”, het op een onterechte manier tegen elkaar uitspelen van aannemers met de bedoeling een lage prijs te bedingen. Kroezen, die door commissielid Duivesteijn hard werd aangepakt, noemde de ramingen van de gemeente voor de Noord/-Zuidlijn „volslagen belachelijk.”
De NMa heeft de kwestie van de e-mail inmiddels in onderzoek en zal nog voor oktober met een rapport moeten komen. Op 2 oktober beslist de Amsterdamse gemeenteraad of zij 132 miljoen euro extra uittrekt voor de Noord/Zuidlijn, die veel duurder uitvalt dan verwacht.