Kerk & religie

Om de eenheid van belofte en beleving

NAARDEN - Wat is kenmerkend voor het christelijk gereformeerd-zijn? „Schriftuurlijke, confessioneel-bevindelijke prediking”, zegt ds. A. K. Wallet resoluut. „De beloften worden aan iedereen aangeboden, maar ze dienen wel beoefend en in die weg vervuld te worden. Dat laatste is het bevindelijke element: hoe kóm ik tot Christus.”

K. van der Zwaag
3 April 2007 09:40Gewijzigd op 14 November 2020 04:39
Ds. A. K. Wallet: „Het meest verblijd ben ik als ik van mensen hoor dat ze door de prediking meer zicht op Christus gekregen hebben en dieper in Hem geworteld zijn.” De christelijke gereformeerde predikant ging zondag met emeritaat. Foto RD, Anton Dommerh
Ds. A. K. Wallet: „Het meest verblijd ben ik als ik van mensen hoor dat ze door de prediking meer zicht op Christus gekregen hebben en dieper in Hem geworteld zijn.” De christelijke gereformeerde predikant ging zondag met emeritaat. Foto RD, Anton Dommerh

De christelijke gereformeerde predikant in Naarden ging zondag officieel met emeritaat, maar blijft nog enige tijd gemeentewerk doen. De afscheidsdienst heeft in mei plaats. Hij hoopt te gaan wonen in Schoonrewoerd, bij Leerdam, waar hij een aantal jaren predikant is geweest.Aart Klaas Wallet groeide op in de Gereformeerde Gemeenten. Hij behoorde tot de gemeente van Veenendaal in de jaren dat ds. R. Kok -in 1950- geschorst werd. „Heel goed herinner ik mij zijn indringende prediking. Ik weet nog goed hoe na de schorsing de verschillende versies van de classisvergadering die hem schorste, werden voorgelezen. De kinderen discussieerden op de Kokse school, zoals die genoemd werd, over het aanbod van genade als waren zij heuse predikanten.”

In 1956 sloot ds. Kok zich met zijn gemeente aan bij de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK). Het gezin Wallet bleef lid van de Gereformeerde Gemeenten, maar Aart ging later over naar de christelijke gereformeerde Pniëlkerk en deed daar belijdenis. De affiniteit met de prediking binnen de CGK gaf daarbij de doorslag. „Mijn keus is een bewuste keus geweest.”

Bakker
Wallet was bestemd om de bakkerszaak van zijn vader over te nemen, totdat de Heere hem riep met de woorden uit 1 Petrus 2: „Opdat gij zoudt verkondigen de deugden van Hem, Die u uit de duisternis geroepen heeft tot Zijn wonderbaar licht.”

De deur van de bakkerij ging langzamerhand achter hem dicht. Wallet volgde avondmulo en avondgymnasium, één jaar propedeuse theologie in Utrecht („Dankzij dat jaar heb ik breder gekeken”) en ten slotte vier jaar Apeldoorn.

Zijn eerste gemeente werd Ouderkerk aan de Amstel, een gemeente die maar liefst negentien jaar vacant was geweest. Hij deed er in 1977 intrede. „Ik kon met vrijmoedigheid voor de andere beroepen bedanken. Het was mijn eerste liefde. Ik had wel eens angst als ik dacht dat ik de gemeente zou moeten verlaten; maar als de Heere overbuigt, is alles goed.”

Dat laatste gebeurde in 1983, toen God hem de weg naar Sliedrecht (Eben-Haëzer) wees. „Het was een gemeente die door bepaalde gebeurtenissen onrust kende. Onder Gods zegen mocht de gemeente opbloeien. De bevolking was hartelijk.”

Woestijn
In 1992 leidde de weg naar Leerdam. Evenals de vorige gemeenten typeert ds. Wallet deze gemeente als behoudend. „Een erg trouwe gemeente, die ook de doordeweekse activiteiten goed bezocht. Het catechisatie geven was er een genoegen. In deze stad was er een contio van de plaatselijke predikanten, waar we de Nederlandse Geloofsbelijdenis behandelden. Het was mooi dat zoiets kon.”

In 1999 volgde ten slotte de overstap naar Naarden. „Ik moest er heen zoals Filippus naar de kamerling in de woestijn. Kerkelijk gezien is het in deze omgeving een woestijn. Er worden steeds weer kerken gesloten. Onze kerk in Bussum heeft 600 leden geteld en moest enkele jaren geleden gesloten worden. In de gemeente Naarden zijn er nog 115 leden. De situatie is wel zorgelijk, omdat de jongeren wegtrekken door de hoge huizenprijzen. Toch heeft men er alles voor over om de gemeente in stand te houden. De vrijgevigheid is buitengewoon groot.”

Geen kerkisme
Ds. Wallet wil voluit christelijk gereformeerd zijn. „Dat betekent: de ruimte van het aanbod van genade, maar ook de noodzaak van de beleving. Ik heb van ds. Kok geleerd dat we geen gebed kunnen doen zonder een belofte. Er staat in de Bijbel niet één belofte die een vrijbrief geeft om de zonde aan de hand te houden, maar juist om die te doden en het nieuwe leven uit Christus te ontvangen.”

Dat beginsel wordt ook wel in andere kerken gevonden, aldus ds. Wallet, die elk jaar de interkerkelijke Haamstedeconferentie voor predikanten bezoekt. „Ik heb mijn kerk lief, maar ben wars van kerkisme. Ik ben een vriend van de zuivere prediking is, waar deze ook gevonden wordt. Het is daarom altijd heerlijk om in de vakantie in het buitenland te preken. Dan merk je dat het echt gaat om het Woord en beleef je iets van de eenheid.”

Waar staat hij binnen de CGK? Een beetje ondeugend: „Rechts van het midden, tegen het Bewaar het Pand aan.” „We groeien als kerken helaas uit elkaar, ook door de vrijheid in de liturgie. Zo worden de vleugels meer geaccentueerd. Er is een midden dat kleiner wordt, met daarnaast een linker- en een rechterzijde. De één kijkt wat meer naar de vrijgemaakten en de ander naar de Gereformeerde Gemeenten. Hoewel ik wat dichter bij de laatste sta dan bij de eerste, wil ik toch graag gewoon christelijk gereformeerd blijven.”

De veertig
Ds. Wallet behoorde enkele jaren geleden tot de veertig predikanten die hun verontrusting uitten over de toenadering tot de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt. „Ook in onze eigen kerken zie je dat de een met de belofte al gauw een kind van God is, terwijl de ander de belofte niet durft aan te grijpen. Ik sta een gezond geestelijk leven voor. Ik denk daarbij vooral aan het onderwijs dat de Heidelbergse Catechismus geeft. Als we op die toonhoogte leven, worden we bewaard voor eenzijdigheden.”

Wat komt bij hem boven als hij terugblikt op zijn ambtsperiode? „Het zijn de goedertierenheden van de Heere dat wij niet vernield zijn. Er was de bewarende en zegenende hand van de Heere. Het is alles ondanks ons. Het meest verblijd ben ik als ik van mensen hoor dat ze door de prediking meer zicht op Christus gekregen hebben en dieper in Hem geworteld zijn. De vastheid ligt alleen in Hem. Je kunt op een bepaalde bevinding niet leven. Alleen het borgwerk van Christus is de vaste grond.”

Levensloop
Geboren op 17 juni 1939 te Ede.

In 1977 bevestigd als predikant te Ouderkerk aan de Amstel.

Predikant in Sliedrecht in 1983.

Predikant in Leerdam in 1992.

Predikant in Naarden in 1999.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer