Kerk & religie

IKON scherpt eigen missie aan

HILVERSUM - De IKON heeft een nieuw mission statement geformuleerd waarin -meer dan voorheen- de nadruk ligt op de protestants-christelijke opdracht van de interkerkelijke omroep.

Kerkredactie
23 March 2007 21:56Gewijzigd op 14 November 2020 04:38

Dat meldde de omroep vrijdag in een persbericht. De laatste keer dat de IKON een mission statement opstelde, was in 2001. Toen zei de IKON nog „vanuit oecumenisch perspectief blikverruimende programma’s te willen maken met als doel mensen te inspireren.” Algemeen directeur Martin Fröberg hierover: „Nu, in 2007, moeten we constateren dat de oude formuleringen onvoldoende aangeven welke veranderingen de samenleving in het algemeen, de publieke omroep in het bijzonder en heel specifiek de IKON heeft doorgemaakt. De IKON ziet zichzelf nog steeds als écht publieke omroep en zo willen we ook worden herkend: wars van iedere vorm van commercie programma’s maken die ertoe doen en die aanvullend zijn op het overige aanbod op radio, televisie en internet.”De aanscherping van het mission statement komt op een bijzonder moment. De generale synode van de Protestantse Kerk bespreekt op 19 april in Lunteren een rapport over de relatie met de IKON. Vrijdag werd een discussiestuk over dit onderwerp openbaar gemaakt. Daarin dringt de Protestantse Kerk erop aan dat de IKON een meer missionair en protestants geluid laat doorklinken in zijn programma’s.

Volgens hoofd communicatie van de IKON Piet Halma liggen beide zaken in elkaars verlengde. „Natuurlijk is er steeds overleg tussen de IKON en onder meer de PKN. De oude idee dat er altijd ruzie is tussen IKON en de kerken, is volstrekt achterhaald. Wij gaan op een goede, open manier met elkaar om. Daarom ben ik ook blij met het feit dat de synode van de PKN gaat praten over de missie van de IKON. Maar wat ons nieuwe mission statement betreft: dat was al eerder geformuleerd, alleen hadden we het nog niet naar buiten toe gecommuniceerd. Toen de PKN met haar stuk kwam, leek ons dit een mooie gelegenheid, temeer daar ons nieuwe mission statement ook was opgenomen in de stukken ten behoeve van de synodeleden. De IKON streeft naar maximale openheid.”

Volgens Halma is er tussen de IKON en de PKN een grote mate van „consensus” als het gaat over de te volgen grote lijn. „Alleen is de PKN een kerk en de IKON een omroep. Dat moeten we wel voor ogen houden. Wij moeten de vertaalslag maken naar radio, tv en niet te vergeten de nieuwe media.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer