Binnenland

Ombudsman vraagt respect voor burger

DEN HAAG - De overheid moet meer respect tonen voor de burger en hem of haar serieus nemen bij de uitvoering van wetten en regels, vindt de Nationale Ombudsman.

Redactie politiek
20 March 2007 11:27Gewijzigd op 14 November 2020 04:37

Burgers zijn in hun leven vaak afhankelijk van beslissingen van de overheid en willen dat ambtenaren die beslissingen eerlijk en tijdig nemen. Dat dat vaak niet gebeurt, blijkt uit het feit dat het aantal klachten over de overheid vorig jaar met een kwart is gestegen, schrijft ombudsman Brenninkmeijer dinsdag in zijn jaarverslag.In totaal kwamen er bij hem vorig jaar ruim 14.000 schriftelijke klachten binnen en bijna 27.000 telefoontjes.

De ombudsman spreekt van een „ongekende” stijging van klachten en wijt de toename onder meer aan „de vaak overvolle politieke agenda.” Veel klachten en vragen hadden te maken met de grote stelselwijzigingen, zoals de overgang van huursubsidie naar huurtoeslag, de invoering van de zorgtoeslag en de uitvoering van de Ziektewet.

Het meest werd er geklaagd over de Belastingdienst (3323 klachten). Het is in vijftien jaar niet voorgekomen dat de Belastingdienst in de klachtentop 10 op nummer 1 stond.

Veel klachten betroffen verder het uitvoeringsinstituut voor de werknemersverzekeringen UWV. Het aantal klachten over de IND is opnieuw fors gedaald: 987 klachten in 2006 tegenover 1419 in 2005.

Om het totale aantal klachten te verminderen zouden overheid en politiek de burger meer centraal moeten stellen, vindt Brenninkmeijer. Bij bezwaren van burgers zou de overheid er vaker voor moeten zorgen dat er persoonlijk contact is tussen ambtenaar en klager, zo bepleit hij.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer