Economie

Saudi’s lessen dorst met ‘Nepsi’-cola

Een islamitische versie van cola heeft kort na haar introductie in het oosten van Saudi-Arabië al de weg naar miljoenen kelen gevonden.

RTR
22 August 2002 11:10Gewijzigd op 13 November 2020 23:45

De Saudische distributeur van de frisdrank zei woensdag dat de vraag na een week drie keer groter was dan verwacht.

De drank, Zamzam Cola, is op de markt gebracht om tegenwicht te bieden aan de Amerikaanse giganten Coca-Cola en Pepsi. Zamzam is genoemd naar het heilige water nabij de stad Mekka. De frisdrank wordt gemaakt door een Iraanse onderneming.

„De boycot van Amerikaanse producten en de goede kwaliteit van Zamzam heeft voor een uitstekende omzet gezorgd”, aldus Firas Khawaja van distributeur al-Majarrah Foodstuffs Establishment. Meer dan 4 miljoen blikjes zijn na een week verkocht, zo gaf Majarrah aan. De distributeur vraagt zich of de Iraanse leverancier wel aan de vraag kan voldoen als de cola in andere delen van zijn land wordt geïntroduceerd.

Het anti-Amerikanisme is groot in Saudi-Arabië. De import van Amerikaanse producten en diensten is in de eerste drie maanden van dit jaar met 40 procent gedaald. De Saudi’s zijn vooral woedend over de Amerikaanse steun aan Israël in zijn strijd tegen de Palestijnen. Ook Amerikaanse verdachtmakingen dat Saudische investeerders betrokken zijn bij de financiering van terreur hebben kwaad bloed gezet.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer