Meer dan alleen origineel
Nadat het er jaren op leek alsof Daihatsu de Europese klant niet wilde kennen, heeft het merk sinds de komst van de huidige Sirion het licht weer gezien en komt het keer op keer met behoorlijk originele modellen. De nieuwe Materia is daar helemaal een goed voorbeeld van. En originaliteit gaat hier prima samen met onverwachte functionaliteit.
Over smaak valt uiteraard te twisten. Want is de Daihatsu Materia mooi, afkomstig van een andere planeet of houden we het maar simpelweg op gedurfd en apart? In ieder geval is Daihatsu niet bang om een statement te maken en in het compacte segment kon dat wel eens vruchten gaan afwerpen.Grappig doosje
Daihatsu maakt deel uit van het Toyotaconcern, dat naast Lexus in de Verenigde Staten nog een derde merk heeft, Scion. Dat richt zich vooral op jonge mensen en wordt omarmd door de rapwereld. Scions worden volledig gepimpt met verlagingssets, chromen wielen, wilde bestickering en extra spoilers.
De Daihatsu Materia is een soort softe vertaling van een tweetal Scionmodellen en doet ook wat denken aan de Chrysler PT Cruiser, vooral aan de achterzijde. De Materia is een grappig doosje, een behoorlijk hoekig model met een hoge neus en een vrijwel vlak liggende motorkap. De spatbordranden zijn lekker bol gemaakt en die vorm loopt voor en achter keurig in de bumpers door.
Het plaatwerk is aan de zijkant hoog doorgetrokken, waardoor het in ieder geval lijkt alsof de ruiten erg laag zijn. Het donkere glas in de achterportieren en de achterklep geven een ietwat geheimzinnig tintje aan de Daihatsu. Ondanks zijn rechte achterkant is de Materia ook hier verrassend. De lampen volgen heel fraai de vorm van de spatborden. Onderaan de klep loopt een geribbelde balk met daarop de typenaam. Ook hier is het optisch hoog doorgetrokken plaatwerk te vinden.
Naast de redelijk ingetogen lakkleuren als donkergrijs, zilvergrijs, zwart en donkerblauw metallic, trekken vooral het donkerrood, wit en geelgroen metallic de aandacht. De Materia wordt daardoor een koppendraaier in het verkeer.
Opmerkelijk is dat de lengte van de auto beperkt blijft tot 3,80 meter, terwijl het model veel groter overkomt. Ondanks de aanwezigheid van 15 inch lichtmetalen velgen op de 1.5 Soul, lijken de wielen niet groot.
In een beweging
De laatste jaren bouwt Daihatsu zijn specialisme van compacte modellen uit naar een hoger niveau. Klein van buiten en enorm ruim van binnen, luidt het devies. En de Materia maakt daarop geen uitzondering. De relatief hoge koets zorgt voor een zee aan ruimte binnenin. Het beschikbare volume wordt ook optimaal gebruikt.
De achterbank biedt volop plaats aan twee tot eventueel drie volwassenen. Hoofd- en beenruimte vormen geen enkel probleem. De bagageruimte heeft een inhoud van 290 liter en dat is al heel behoorlijk. In één beweging kan de bank verschoven worden. Daarmee wordt de beenruimte achterin tot een nog steeds aanvaardbaar niveau teruggebracht, maar groeit de bagageruimte naar 360 liter.
De rugleuning van de bank kan in twee ongelijke delen voorover geklapt worden, maar kent ook een verstelmogelijkheid. De voorstoelen zorgen voor een zitpositie die keurig rechtop is.
Het uitzicht rondom is ondanks de van buiten laag lijkende ruiten prima. Jammer alleen dat de keurstelling wat somber is, het uiterlijk doet meer verwachten. Alleen de Soulversie heeft blauw oplichtende details, zoals de rand rond de luidsprekers in de voorportieren en een eveneens blauw schijnsel in de armleuningen.
Digitaal
Het dashboard heeft een fantasievolle vormgeving met een grappige combinatie van ventilatieroosters en tweeters geheel links en rechts en een in het midden geplaatst analoog instrumentarium.
De afleesbaarheid van de snelheidsmeter is niet helemaal optimaal, omdat er iets te nadrukkelijk op gekeken moet worden om de werkelijke snelheid te kunnen zien. En waarom alleen de benzinevoorraad digitaal weergegeven moet worden, is niet helemaal duidelijk. De radio met cd-speler en bedieningsorganen van de klimaatbeheersing zitten zoals gewoonlijk op de middenconsole.
De Souluitvoering is de meest complete en frivole en beschikt onder meer over airconditioning, chromen portiergrepen, met stof beklede portieren, elektrische portierruiten en natuurlijk ook over zes airbags. Dit uitrustingsniveau is gekoppeld aan de 1,5 liter motor, terwijl de Rythm en Funk zich van een 1,3 liter bedienen, die in prestaties niet veel onder doet voor de 1,5 liter.
De grootste krachtbron in de Materia levert 103 pk, bereikt een maximaal koppel van 132 Nm. De auto heeft een relatief bescheiden gewicht van 1010 kg. Alle voorwaarden zijn zo aanwezig voor een meer dan acceptabel prestatieniveau. In 10,8 seconden staat de 100 km/u op de driedimensionale teller en er is een top mogelijk van 170 km/u. Het gemiddelde verbruik van 1 op 11 is geen uitschieter.
Modieus karretje
Rijden met de Daihatsu Materia blijkt een openbaring. De auto komt behoorlijk comfortabel over, heeft geen problemen met slecht wegdek en voelt uitermate stijf en solide aan. De motor is voldoende gedempt en de bediening van onder meer de versnellingsbak gaat licht en precies. Probleemloos, zo kan het rijgedrag het best omschreven worden.
De voorwielen zijn onafhankelijk opgehangen, terwijl achter een torsieas en getrokken draagarmen te vinden zijn. Wie door zijn uiterlijk vermoedt dat de Materia een modieus karretje is, waarbij de vorm voor de functie gaat, die zal blij verrast zijn onder alle gebruiksomstandigheden. Daihatsu bewijst dat een meer dan goede allrounder tegelijk een zeer uitgesproken uitstraling kan hebben.
Echt goedkoop is de Materia echter niet. De instap 1.3 Rythm kost 15.499 euro en mist toch wel het nodige in zijn uitrusting. Aantrekkelijker is de Funk voor meteen 17.399 euro. De Soul is vooral leuk door zijn grappige details en heeft een grotere motor, maar daarvoor moet 18.699 euro betaald worden. Automaatrijders hebben alleen de beschikking over deze 1.5 Soul.
Daihatsu Materia 1.5 Soul
Waardering
+ opvallende vormgeving, zeer ruim interieur, leuke details
- op enkele details na erg somber interieur, prijsstelling
Techniek
Cilinderinhoud: 1495 cc; maximumvermogen: 76 kW/103 pk bij 6000 tpm; maximumkoppel 132 Nm bij 4400 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 10,8 seconden; topsnelheid: 170 km/u.
Maten, gewicht en prijs
Lengte: 3800 mm; breedte: 1690 mm; hoogte 1635 mm; wielbasis: 2540 mm; gewicht: 1010 kilogram; inhoud bagageruimte: 290-360 liter; brandstoftank: 40 liter; Daihatsu Materia 1.5 Soul: 18.699 euro.
Alternatieven
Chrysler PT Cruiser 1.6 Classic: 20.550 euro
Een auto die aanzienlijk groter is, maar wel op diverse punten in de vormgeving met de Materia overeenkomt. De instapversie is wat underpowered en de gebruiksmogelijkheden in het interieur bevinden zich niet op het ruimtewagenniveau.
Citroën C3 1.4 16V Exclusive: 18.700 euro
Een behoorlijk complete uitvoering van de vijfdeurs, compacte Citroën met een sympathieke en minder extreme uitstraling. Heeft een fijn en comfortabel onderstel, maar biedt verrassend weinig ruimte op de achterbank.
Honda Jazz 1.4 LS: 17.990 euro
Een model dat onterecht een beetje in de vergetelheid is geraakt. Zeer degelijk gebouwde vijfdeurs met een bewezen betrouwbaarheid. Ook de Jazz is een auto die van buiten kleiner oogt dan-ie van binnen blijkt te zijn.