Printerfabrikant past strategie aan
AMSTERDAM (ANP) - Het bestuur van Océ is niet te spreken over de winst. Daarom past de fabrikant van printers en kopieerapparaten zijn strategie aan.
„Grote klanten willen alle printers bij één leverancier halen. Door meer printers aan te bieden, krijgen we toegang tot de grote klanten. We krijgen in een veel hoger tempo veel meer machines in de markt”, zei bestuursvoorzitter Rokus van Iperen van Océ maandag.De belangrijkste divisie van het concern, Digital Document Systems (DDS), moet het aantal printers en kopieerapparaten bij klanten drastisch verhogen, zodat ook de vele technici meer werk krijgen. De directie van Océ heeft daarom besloten in Europa ook systemen van concurrenten aan te bieden. In de Verenigde Staten gebeurt dit al met succes bij Imagistics, een onderneming die Océ in 2005 heeft overgenomen.
Océ neemt onder meer apparaten van Toshiba, Sharp en Konica Minolta in zijn assortiment op. Het bedrijf uit Venlo zelf gaat zich meer richten op geavanceerde systemen, waarmee het zich hoopt te onderscheiden. Door machines van concurrenten aan te bieden, verwacht Van Iperen dat zijn ongeveer 5000 technici hun werk efficiënter kunnen indelen. Océ heeft nu te weinig machines in kantoorpanden staan om de techneuten voldoende werk te bieden.
DDS, dat goed is voor ongeveer 70 procent van de totale omzet van Océ, heeft een moeilijk 2006 achter de rug. De financiële resultaten bleven achter bij de verwachtingen wegens een tekort aan onderdelen in de zomer en hevige concurrentie. In het vierde kwartaal kwam het bedrijfsresultaat van DDS uit op 20,1 miljoen euro, tegen 40,5 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar. Océ zelf stelt dat DDS zich in het vierde kwartaal licht heeft hersteld.
Mede door het kwakkelende DDS is de winst van het totale concern over 2006 met 30,5 procent gedaald tot 57,1 miljoen euro. De omzet steeg 16,2 procent tot 3,1 miljard euro en het bedrijfsresultaat nam 9,1 procent af tot 102,2 miljoen euro. In het vierde kwartaal lagen de resultaten echter boven verwachting.
Het Océonderdeel dat printers levert voor bouwtekeningen en reclameborden, Wide Format Printing Systems, boekte in het vierde kwartaal een hogere omzet maar een lager bedrijfsresultaat. Om de positie van deze divisie te versterken, wil Océ het aantal verkooppunten in Azië vergroten. „In China en India wordt veel gebouwd en is er veel behoefte aan technische apparaten”, lichtte Van Iperen toe. Océ moet in Azië in 2010 tot de top drie behoren.
Om de kosten voor het hele concern de komende jaren te drukken, wil Océ meer werk naar lagelonenlanden verhuizen. Het is de bedoeling dat binnen twee jaar 80 procent van de systemen die in Venlo worden ontwikkeld, in Azië in elkaar wordt gezet. Dit kost ongeveer honderd banen, maar dat wil Océ opvangen door natuurlijk verloop en door mensen te herplaatsen. Océ heeft tevens een aantal bezuinigingsprojecten lopen op onder meer it-gebied die tegen 2010 de kosten op jaarbasis met van 75 tot 100 miljoen euro moeten drukken.
De nieuwe strategie bij Océ moet de komende drie jaar een gemiddelde autonome omzetgroei van zeker 5 procent per jaar tot gevolg hebben. De afgelopen jaren heeft de onderneming een dergelijk percentage niet voor elkaar kunnen krijgen.