Zeeland moet kar WCT alleen trekken
TERNEUZEN - De samenwerking tussen de Zeeuwse en de Rotterdamse havens is woensdag opgezegd. Dat betekent dat Zeeland de aanleg van de Westerschelde Container Terminal (WCT) alleen moet regelen.
Havenschap Zeeland Seaports nam woensdag het besluit om de samenwerking met Havenbedrijf Rotterdam te stoppen. De twee gaan begin volgend jaar praten over de beëindiging.In oktober liet het Havenbedrijf Rotterdam nog weten mee te willen doen aan de ontwikkeling van de WCT. President-directeur Smit verklaarde toen dat Zeeland Seaports gebruik zou kunnen maken van de knowhow en het commerciële netwerk van de Rotterdammers. „Het is voor ons aantrekkelijk om betrokken te blijven bij de ontwikkelingen in Zeeland”, aldus Smit destijds.
In plaats van het huidige samenwerkingsverband wil Zeeland graag een deal sluiten die alleen betrekking heeft op de aanleg van de WCT.
Rotterdam wil daar echter niets van weten. De haven wil graag betrokken blijven bij álle havenactiviteiten in het Sloegebied.
Overigens is het nog maar de vraag of de WCT er daadwerkelijk komt. De containerterminal moet gebouwd worden aan de monding van de Westerschelde als onderdeel van het industrieterrein ten oosten van Vlissingen.
Gaat de bouw niet door, dan draait Zeeland ook alleen op voor de reeds gemaakte kosten. Dat kan Zeeland Seaports veel geld kosten. Bovendien is de Zeeuwse haven veel te klein om zelfstandig een vuist te kunnen vormen in Den Haag.
Provinciale Staten van Zeeland zullen zich waarschijnlijk pas na de Statenverkiezingen van 7 maart uitspreken over de aanleg van de containerterminal.