Lagere prijs biologisch product lokt klanten
DEN HAAG - Consumenten zijn naar eigen zeggen bereid 20 tot 25 procent meer te betalen voor biologische producten in vergelijking met de gangbare boodschappen. Dat blijkt uit een maandag gepresenteerd onderzoek van het ministerie van Landbouw.
Op tien plaatsen in Nederland werkten supermarkten mee aan een experiment waarbij prijzen van biologische producten aanzienlijk werden verlaagd, tussen de 5 en de 40 procent. Ondanks die verlaging -die van eind april tot eind augustus duurde- bleven biologische waren duurder dan gewone producten. Doel van het onderzoek was na te gaan of klanten voor biologische producten kiezen wanneer de prijs structureel lager ligt dan normaal.Supermarktbezoekers blijken meer biologische boodschappen aan te schaffen naarmate het prijsverschil met de niet-biologische concurrentie afneemt. De effecten van de prijsverlagingen op de omzet waren voor elk product anders. Aan sommige producten, zoals melk, champignons, aardappelen, varkensvlees en rijst, lijkt een plafond te zitten: bij een steeds verdergaande prijsdaling weegt op een gegeven moment de afzetgroei niet op tegen de prijsdaling, waardoor de omzet gaat dalen. Bij eieren, rundergehakt en muesli geldt dat de prijsverlagingen blijven leiden tot extra afzet én omzet.
Consumenten zijn op dit moment zo’n 60 procent meer kwijt voor biologische producten. Een meerprijs tussen de 20 en de 25 procent vinden ze acceptabeler. De milieu- en diervriendelijkheid zijn voor hen overigens niet de belangrijkste reden om te kiezen voor een biologisch product. De smaak en het effect op de gezondheid wegen zwaarder bij de aankoopbeslissing. Kopers blijken verder de kwaliteit van biologische waren hoog aan te slaan.
Demissionair minister Veerman (Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit) zei desgevraagd dat hij de hoogste verwachtingen heeft van milieu- en diervriendelijk geproduceerd vlees. „Dat heeft te maken met emotionaliteit die rond het product hangt”, zei Veerman. Hij hoopt dat de prijs van biologische boodschappen lager wordt als er meer vraag naar ontstaat. De bewindsman ziet weinig in blijvende subsidiëring. „Als we de prijzen met 15 procent laten dalen, kost dat per jaar 83 miljoen euro”, rekende hij voor. Deze kosten zijn niet het enige minpunt. Veerman wees ook op nadelen zoals het grote risico op fraude en prijsdiscriminatie.
Het ministerie wil dat eind volgend jaar 5 procent van de producten milieu- en diervriendelijk is geproduceerd. Volgens de onderzoekers van het Landbouw Economisch Instituut is dat streven haalbaar. Volgens de taskforce marktontwikkeling biologische producten staat Nederland nu in de Europese middenmoot wat betreft het marktaandeel van deze etenswaren. Ongeveer 2 procent van een gemiddeld boodschappenmandje bestaat uit producten die als biologisch te boek staan.