Kia scoort met de Carens

Het Koreaanse automerk Kia maakt een enorme ontwikkeling door. Ieder nieuw model staat weer een trede hoger op de ladder van kwaliteit, uitstraling en rijplezier. Daar lijkt vooralsnog geen einde aan te komen.

Tony Vos
15 December 2006 08:17Gewijzigd op 14 November 2020 04:22
Met de nieuwste generatie Carens zet Kia een midi MPV neer die wat betreft vormgeving, inrichting, gebruiksmogelijkheden en comfort iedere vergelijking aankan. Foto’s Tony Vos
Met de nieuwste generatie Carens zet Kia een midi MPV neer die wat betreft vormgeving, inrichting, gebruiksmogelijkheden en comfort iedere vergelijking aankan. Foto’s Tony Vos

Een goed voorbeeld van de vooruitgang is de Carens, Kia’s midi-MPV. De allereerste Kia Carens was overduidelijk Aziatisch van snit, maar na een zeer ingrijpende facelift staat nu de tweede generatie van de Carens klaar, een auto die op veel details breekt met de ’traditie’ van het vorige model.Wereldwijd liggen de verkopen van ruimtewagens op een fors niveau, ook al lijkt dit type personenauto op of al over de top te zijn. Niet vreemd dat alle merken die al in het segment aanwezig zijn naarstig hun best doen aantrekkelijk te blijven. En met de aantrekkelijkheid van de nieuwe Carens zit het wel goed.

Contrast
Zoals bijna gebruikelijk heeft Kia zijn midi-MPV in alle richtingen een paar centimeter laten groeien. Vooral de winst in de breedte (7 centimeter) is aanzienlijk. De grootste toename laat echter de wielbasis zien (17 centimeter), wat betekent dat de auto een totaal andere vlakverdeling krijgt en dat tegelijk comfort en binnenruimte hier positief door worden beïnvloed.

De achteroverhang is fors kleiner geworden en daardoor alleen al is er veel meer in balans in de vormgeving. Het front is wellicht wat anoniem, maar toch begint Kia hier een eigen stijl te krijgen. De omlijsting van de mistlampen en de luchtinlaat in de voorbumper zijn voor het contrast uit zwarte kunststof gemaakt.

De grote, heldere koplampen herbergen alle verdere lichtfuncties en de grille is enigszins V-vormig. Op het tweede uitrustingsniveau staat de EX, en dat is onder meer te zien aan de 16 inch lichtmetalen wielen, de in chroom uitgevoerde stootstrips en portiergrepen en de fraai in de dakranden opgenomen rails. Buitenspiegels en bumpers zijn keurig in de carrosseriekleur gespoten, waardoor de auto bijzonder compleet overkomt. Kenmerkend is het aan de zijkant schuin oplopende achterste zijruitje, terwijl de achterkant behoorlijk vlak verloopt voor een zo maximaal mogelijk interieurvolume. De achterklep opent voldoende diep tot op het niveau van de laadvloer.

Twee kinderen
Het interieur heeft behoorlijk wat aan ruimte gewonnen ten opzichte van het vorige model. Dat komt deels door de al genoemde toename in breedte en de grotere wielbasis.

Met de brandstoftank heeft Kia een ander foefje uitgehaald. Die is nu veel platter gevormd en dat heeft directe gevolgen voor de plaats die achterin wordt geboden. Normaal gesproken biedt de Carens een bagagevolume van 430 liter, maximaal te vergroten tot 2106 liter als de achterbank in delen wordt neergeklapt. Maar Kia biedt voor het eerst in dit segment de mogelijkheid van twee extra stoelen. Dat betekent een derde zitrij. Daarop is alleen maar plaats voor twee niet te grote kinderen. Bovendien wordt het bagagevolume gereduceerd tot niet meer dan 74 liter. De bank wordt in één beweging in de vloer geklapt, en dan heeft de auto een volume van 414 liter. De toevoeging van twee extra stoelen kost slechts 16 liter aan bagageruimte.

De ruimte voorin en op de tweede rij is uitstekend, zodat er in de Kia vier tot vijf volwassenen mee kunnen. De voorstoelen zijn niet overdreven van formaat, maar de instelbaarheid is zo dat ook langere personen een goede ondersteuning hebben. Tussen de voorstoelen in zit een box met bekerhouder en bergruimte onder een armleuning. De versnellingspook zit direct binnen handbereik op een uitloper van de middenconsole.

Goede zitpositie
Ronduit geslaagd is het dashboardontwerp van de nieuwe Kia Carens. Het geheel is in donkergrijze en zwarte kunststoffen opgetrokken die degelijk aanvoelen en er gewoon goed uitzien. Aan de bovenkant zijn vier ronde ventilatieroosters aangebracht. Het instrumentarium met drie in elkaar geschoven klokken, een centrale display voor de klok en de waarschuwing dat gordels niet gedragen worden, vullen het geheel verder op.

In de console zelf heeft Kia de bedieningsknoppen voor de Climate Control (vanaf EX standaard) geplaatst met een digitale display en er zit uiteraard inbouwruimte voor de radio. De zes luidsprekers worden al af-fabriek ingebouwd. Het stuur is typisch genoeg slechts in hoogte verstelbaar, maar dat weerhoudt de bestuurder er niet van een goede zitpositie te vinden.

Het uitzicht rondom is uitstekend en zelfs de overzichtelijkheid naar achter is niet verkeerd. Kia voegt achter nog parkeersensoren toe om helemaal zeker van zijn zaak te zijn.

Instapversie
Voor de Kia Carens is er op dit moment slechts één benzinemotor beschikbaar, een 2 liter 16V met variabel bediende kleppen. Deze komt tot een fors vermogen van 144 pk en een eveneens uitstekend koppel van 189 Nm. Bovendien heeft Kia het wagengewicht redelijk binnen de perken weten te houden. De vijfzitter komt aan 1419 kilo, terwijl twee stoelen extra 28 kilo wegen. Daarom kan de handgeschakelde versie (vijfbak) in elf seconden de 100 km/u bereiken en is een top te behalen van 190 km/u. De motor geeft gewoon altijd thuis, is niet rumoerig en komt voldoende levendig over. Zodoende is er best ruimte voor een instapversie met 1.6 motor. Het gemiddelde brandstofverbruik van de 2 liter ligt rond de 1 op 11,5 en dat is netjes.

Tot slot geven met name Koreaanse auto’s vaak aanleiding tot kritische noten over het net niet genoeg verfijnde weggedrag. Maar ook op dit punt rekent de Carens met vooroordelen af. De wielen zijn rondom onafhankelijk opgehangen en weten wegoneffenheden doelmatig op te vangen. In snel genomen bochten blijft de auto ook keurig in balans. De stuurbekrachtiging oogst geen kritiek. En dat betekent dat de Kia Carens allround goed scoort. Het is een prima ruimtewagen met veel mogelijkheden.

Vanaf 22.995 euro is er al een Kia Carens, de 2 liter 5-zitter in LX-uitmonstering. De EX start bij 25.495 euro als vijfzitter, terwijl voor twee extra stoelen 800 euro wordt gevraagd. Een diesel is er natuurlijk ook.

Waardering

  • geslaagde vormgeving vooral van het interieur, probleemloos rijgedrag, prijs
  • geen bagageruimte achter zeven stoelen, zuinige 1.6 liter zou betere motorische keuze zijn

Techniek

Cilinderinhoud: 1998 cc; maximumvermogen: 106 kW/144 pk bij 6000 tpm; maximumkoppel: 189 Nm bij 4250 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 11,0 seconden; topsnelheid: 190 km/u.

Maten, gewicht en prijs

Lengte: 4545 mm; breedte: 1800 mm; hoogte: 1720 mm; wielbasis: 2700 mm; gewicht: 1447 kilogram; inhoud bagageruimte: 74-2106 liter; brandstoftank: 55 liter; Kia Carens 2.0 CVVT EX 7-zitter: 26.295 euro.

Alternatieven

Seat Altea Stylance 2.0 FSI: 26.895 euro

Sportief gelijnde midi-MPV met eveneens een aantrekkelijk interieurdesign. De auto is uitsluitend met normale achterbank verkrijgbaar. Twee extra stoelen behoren niet tot de mogelijkheid. Sportief afgestemd onderstel, zonder compromisloos hard te zijn.

Toyota Verso 1.8 VVT-i Linea Sol: 27.135 euro

Verkrijgbaar met vijf of zeven zitplaatsen, net als de Carens. Uitermate degelijk afgewerkte auto met aantrekkelijke, maar niet overdreven vormgeving. Uitstekend, vooral op comfort afgestemd rijgedrag. Genoemde prijs is een uitvoering met zeven zitplaatsen.

Volkswagen Golf Plus Comfortline 2.0 FSI: 28.820 euro

Het kleinere broertje van de Touran, uitsluitend als vijfzitter verkrijgbaar. Goed rijdende vijfdeurs met een hoge zitpositie. Met 2 liter motor, die uitsluitend leverbaar is met de meer complete uitrustingsvarianten, wordt de Golf Plus meteen een stuk duurder.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer