„Betaalde kranten klimmen uit het dal”
AMSTERDAM (ANP) - De Nederlandse krantenmarkt lijkt zich te herstellen. De komende vijf jaar zien er een stuk beter uit voor de betaalde dagbladen.
Dat meldde PricewaterhouseCoopers (PwC) gisteren op basis van eigen onderzoek.De onderzoekers verwachten dat het de komende jaren beter gaat met de kranten door de aantrekkende economie. Ook gaat de opbrengst per betalende lezer omhoog. Bovendien neemt het aantal 45-plussers toe, de belangrijkste lezersgroep van de betaalde kranten.
In 2001 en 2002 kromp de krantenmarkt op jaarbasis met meer dan 7 procent. In 2004 was dat 1,9 procent en vorig jaar bedroeg de krimp „nog maar” 0,3 procent. Toen steeg de omzet uit abonnementen en losse verkoop met 1,4 procent naar 927 miljoen euro. Wel namen de advertentie-inkomsten opnieuw af, maar die afname was met 1,5 procent de lichtste in de afgelopen vijf jaar, stellen de onderzoekers vast.
2006 wordt het jaar van de ommekeer, aldus PwC. Zowel de inkomsten uit advertenties als die uit abonnementen en losse verkoop zullen toenemen. De advertentiemarkt stijgt met 1,1 procent naar 1,34 miljard euro. In de volgende vier jaar stijgen de advertentie-inkomsten gemiddeld met 2,2 procent per jaar tot een totaalbedrag van bijna 1,44 miljard euro in 2010.
Door stijgende abonnementsprijzen krijgen de kranten ook meer inkomsten binnen, ondanks dalende oplagen. De omzet uit abonnementen stijgt tussen 2005 en 2010 jaarlijks met gemiddeld 1 procent naar 974 miljoen euro. De betaalde krantenoplagen bedraagt in 2010 nog 3,36 miljoen exemplaren tegenover 3,73 miljoen dit jaar, verwachten de onderzoekers.