Binnenland

Rotterdamse raad tegen splitsing RET

ROTTERDAM - Een meerderheid van de Rotterdamse gemeenteraad is tegen de opsplitsing van het openbaarvervoersbedrijf RET. Volgens het splitsingsplan gaat het busvervoer, onder de naam Randstadbus, van de RET over naar Connexxion.

Van onze correspondent
14 November 2006 11:06Gewijzigd op 14 November 2020 04:16

Verkeerswethouder J. Baljeu noemt de splitsing onvermijdelijk. „Splitsing is voor beide bedrijven beter”, zegt ze. Door het busvervoer af te splitsen van tram en metro kunnen volgens haar het stedelijk en het regionaal vervoer beter op elkaar worden afgestemd.Als de splitsing niet doorgaat, vreest de wethouder de financiële ondergang van het vervoersbedrijf als dat per 1 januari 2007 wordt verzelfstandigd en alleen verder gaat met tram en metro. PvdA-woordvoerder R. Moti noemt dat onzin. „Bus, tram en metro bij elkaar houden is beter voor de reiziger”, zegt hij. Busvervoer vormt volgens hem een aanvulling op tram en metro. „Wanneer het busvervoer daarvan wordt afgesplitst, krijg je twee concurrerende bedrijven en geen twee samenwerkende partners zoals nu het geval is”, zegt hij.

Voor R. Sörensen, fractievoorzitter van Leefbaar Rotterdam, staat behalve het belang voor de reiziger ook het belang van het Rotterdamse openbaarvervoersbedrijf RET voorop. „We hebben altijd gezegd dat we de RET ongedeeld willen houden”, aldus Sörensen.

Alleen de VVD is voor splitsing. „Als het busvervoer moet worden aanbesteed, gaan we dat verliezen”, zegt VVD-gemeenteraadslid Van Tijn. „Dan bestaat de kans dat een groot Duits of Frans busbedrijf hier de boel gaat regelen. Wanneer Randstadbus niet wordt gerealiseerd, moet de RET alleen de concessie weten binnen te halen.”

Connexxiondirecteur H. Opmeer noemt de opstelling van de meerderheid van de Rotterdamse gemeenteraad onverstandig. „Wanneer de raad voet bij stuk houdt, zal er geen sprake zijn van een sterke partij die Randstadbus vormt”, zegt hij.

Ook RET-directeur P. Peters is bang dat de RET als zelfstandig bedrijf de concessie voor het busvervoer niet zal binnenhalen omdat het bedrijf gewoon te duur is. „Concurrenten met een flinke oorlogskas zullen dan heel goedkoop inschrijven en daardoor grote kans maken. Wij hebben zo veel geld niet om een concurrerende prijs te bieden”, zegt Peters.

Opmeer benadrukt nog eens dat met de komst van Randstadbus de werknemers van de RET tot 2012 een baangarantie geboden wordt en de gemeente een inkomensgarantie biedt van 100 procent tot 2014. „Komt Randstadbus er niet, dan staat in 2009 aanbesteding voor de deur. Wat voor baangarantie er dan voor de werknemers uit zal komen, is de grote vraag. Onzekerheid dus”, aldus Opmeer.

Donderdag bespreekt de gemeenteraad het voorstel. Op 23 november valt het besluit over Randstadbus.

De ChristenUnie/SGP steunt het college van Rotterdam in zijn plannen met de RET. Volgens fractievoorzitter Oosterhoff bieden die de grootste zekerheid aan het huidige personeel en de beste kansen voor de toekomst.

De fractie betreurt wel het uiteenvallen van een bedrijf als de RET, aldus fractievoorzitter Oosterhoff. Hij vindt het een onverantwoorde keuze om nu tegen Randstadbus te zijn „zonder een aanvaardbaar alternatief te bieden.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer