Tapijt in S80 geeft huiskamergevoel
Een nieuw model dat keurig zijn gelijknamige voorganger inlost, is natuurlijk geen nieuws van wereldbelang. Aardiger wordt het al als er sprake is van een compleet nieuwe bodemgroep. Volvo voegt er in dit geval bij de nieuwe S80 een carrosserie aan toe die aanzienlijk sportiever oogt en maakt veel meer dan voorheen een technologiedrager van zijn topmodel.
De nieuwe grote Volvo is er in een brede prijzenrange, die loopt vanaf 44.000 euro voor een keurige 5 cilinder benzine met turbo tot bijna 80.000 euro voor de V8 met automaat en vierwielaandrijving. Die laatste zal in Nederland maar mondjesmaat worden verkocht, maar herbergt in het geval van dit testexemplaar wel alle denkbare gadgets.Wie de Volvo S80 voor het eerst in zich opneemt, zal door de coupéachtige daklijn vooral denken aan een nieuwe S60. De auto komt krachtig en gedrongen over en weet op een slimme manier te verhullen dat de S80 in lengte, breedte en hoogte is gegroeid. Een soort van ingebouwde bescheidenheid dus.
De vormgeving is verder geen verrassing. De brede taillelijn, de ver naar voren geplaatste grille en de typisch gevormde achterlichten: allemaal elementen van het Zweedse merk. Volvorijders vragen ook om herkenbaarheid en zijn wars van drastische revoluties.
In het interieur gaat de S80 verder op de weg die met de S40 en V50 is ingeslagen. Scandinvian Design heet het en het staat voor een enorme eenvoud, grote neutrale vlakken, ver doorgetrokken lijnen en zo min mogelijk knopjes. Neem het instrumentarium, dat alleen uit twee ronde klokken voor snelheid en toerental bestaat. Als het nodig is, deelt de auto nog het een en ander op digitale wijze mee op de displays in deze klokken.
Op de middenconsole is het wat meer dringen geblazen. Daar zitten de knoppen voor de klimaatbeheersing, telefoon en audio. Wie bij Volvo een navigatiesysteem bestelt, krijgt een scherm dat keurig uit het midden van het dashboard omhoogkomt. De bediening gaat met twee knoppen en een joystick aan de achterkant van het stuur. Net als bij de S40/V50 zit er achter de platte middenconsole een extra bergvakje. Dat heeft verder geen enkele functie, maar is gewoon grappig.
Blind Sport
De S80 ademt een chique en tegelijk ingetogen sfeer. Prachtig leer, mooie houten panelen en hoogpolig tapijt geven het huiskamergevoel van een recent gebouwd huis. En het zitcomfort is van de bovenste plank. Volvo schittert al langer in deze rol en de zetels in de S80 zijn weer van hetzelfde laken een pak. Goed ondersteunend, perfect instelbaar en eventueel voorzien van verwarming (standaard bij leer) en stoelventilatie.
Ook de achterpassagiers hebben niet te klagen. De toename in formaat is hier goed te merken. In de middenarmsteun zijn heel handig twee bekerhouders en een bergvakje gemaakt. De ventilatieroosters zijn door alle passagiers afzonderlijk in te stellen en uiteraard is de klimaatbeheersing per wagenhelft te regelen.
Aan wie in de bestuurdersstoel plaatsneemt, vallen een aantal kleinigheden op die een nadere bestudering vragen. In de voet van de buitenspiegels zit namelijk een elektronisch oogje. Dat behoort tot Volvo’s Blind Sport Information System (BLIS). Deze sensoren houden als het ware achteropkomend verkeer in de gaten. Wordt de S80 aan een van beide kanten ingehaald, dan licht vlak bij de spiegel, binnen in de auto, een rood lampje op dat de bestuurder informeert dat uitwijken of passeren op dat moment geen verstandige optie is. Een aardige vinding, die met name in het donker en bij vermoeidheid zijn voordelen oplevert. De S80-koper moet er wel 795 euro extra voor uit de portemonnee trekken.
Afstandsradar
Cruisecontrol behoort uiteraard tot de standaardspecificaties van de grote Volvo. Dat kan worden aangevuld met ”collision warning”. Dit systeem maakt gebruik van de afstandsradar in de grille. Zodra cruisecontrol wordt ingeschakeld, houdt de auto de afstand tot de voorligger in de gaten. Remt deze auto, dan zal de S80 ook afremmen om de afstand gelijk te kunnen houden. Boven een snelheid van 30 km/u hoeft de bestuurder niet meer zelf te remmen of gas te geven, maar alleen de maximaal te rijden snelheid ingeven.
Wel even wennen om de auto zo veel uit handen te geven, maar over het algemeen werkt de afstandsradar gekoppeld aan de cruise control voorbeeldig. Een enkele keer blijkt een weggebruiker over het hoofd gezien te worden, zodat het wel belangrijk is dat de bestuurder zijn hoofd erbij houdt.
Boven het instrumentarium zit een brede lichtbalk met rode leds. Deze lichten op als de afstandsradar heel snel een object ziet naderen en een mogelijke aanrijding ontstaat. Bij het rode licht hoort een geluidssignaal, terwijl het remsysteem dan helemaal klaar staat voor een noodstop. Een uitstekend voorbeeld van de richting waarin moderne auto-elektronica zich ontwikkelt.
Yamaha
De 4,4 liter V8-motor die Volvo samen met Yamaha heeft ontwikkeld, was tot nu toe alleen in de XC90 te vinden. De machine is uiterst compact en past daardoor dwars voorin. Met 315 pk en een koppel van 440 Nm is het een machtige machine, uitermate stil van binnen, sportief snerpend van buiten. Deze V8 is de enige binnen het programma die is gekoppeld aan permanente vierwielaandrijving, een voorziening die de S80 voor zijn comfort niet nodig heeft.
De afstemming is op het eerste gevoel aan de stugge kant, dat zijn we van Volvo niet gewend. Toch groeit gaandeweg de waardering hiervoor en blijkt het slechts een kwestie van wennen. Het brandstofverbruik is zoals verwacht fors, maar 1 op 8 is voor een motor van dit kaliber geen negatieve uitzondering.
Nog sterker dan voorheen is de Volvo S80 een stijlvol vormgegeven en ingerichte auto met een plezierig onderstel en een ruime keuze aan meer dan voldoende krachtige motoren. De V8 is het neusje van de zalm, maar datzelfde gevoel zal ook de bestuurder van de instapversie hebben. Belangrijk is dat dieselen al kan vanaf 46.000 euro. Vierwielaandrijving komt in de toekomst ook voor andere motorvarianten beschikbaar.
Volvo S80 4.4 AWD Momentum
Waardering
- ingetogen, chic ogende carrosserie, comfortabel, ruim, krachtige motor
- nieuwe veiligheidsvoorzieningen nu nog dure optie
Techniek
Cilinderinhoud: 4.414 cc; maximumvermogen: 232 kW/315 pk bij 5950 tpm; maximumkoppel 440 Nm bij 3950 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 6,5 seconden; topsnelheid: 250 km/u.
Maten, gewicht en prijs
Lengte: 4851 mm; breedte: 1861 mm; hoogte 1492 mm; wielbasis: 2835 mm: gewicht: 1717 kilogram; inhoud bagageruimte: 480 liter; brandstoftank: 70 liter; Volvo S80 4.4 AWD Momentum; 75.405 euro.
Alternatieven
Audi A6 4.2 FSI quattro: 86.760 euro
Aantrekkelijk vormgegeven, zeer degelijk gebouwde, grote limousine. Ook als Avant leverbaar en met minder vermogende zespitter ook met vierwielaandrijving verkrijgbaar. Audi heeft historie op dit gebied en dat is te voelen.
BMW 530xi Executive: 68.595 euro
In dit segment biedt BMW zowel een V8 als vierwielaandrijving, maar de combinatie behoort niet tot de mogelijkheden. De zespitter is echter al voldoende krachtig, maar daardoor is er wel een prijsverschil met de Volvo. Ook BMW levert een Touringversie met meer bagagevolume.
Mercedes E500 4-Matic: 89.900 euro
Mercedes legt met zijn 8 cilinder vierwielaandrijver de nadruk meer op sportiviteit. Wie dat niet nodig heeft, kan ook een flinke 6 cilinder kopen met aandrijving op alle wielen. Bij Mercedes is alles gericht op comfort en degelijkheid, de vormgeving staat wat minder in de schijnwerpers.