Economie

Heineken boekt succes met ‘light’ in VS

AMSTERDAM (ANP) - Bierbrouwer Heineken heeft onverwacht succes geboekt met de introductie van zijn Heineken Premium Light in de Verenigde Staten. Het ’lichte’ biertje is een halfjaar op de markt.

7 September 2006 09:12Gewijzigd op 14 November 2020 04:04

De verkoop gaat zo goed dat Heineken de afzetverwachting voor het hele jaar met 50 procent heeft verhoogd tot 600.000 hectoliter. „Het is te vroeg om nu al victorie te kraaien, maar het gaat wel heel goed”, aldus bestuursvoorzitter Jean-François van Boxmeer woensdag bij de presentatie van de halfjaarcijfers.Bij de lightversie van Amstel ging de verkoop in de VS minder goed. Hier daalde de omzet met 5 procent. Maar volgens Boxmeer is er geen verband met de gunstige ontwikkeling bij Heineken Premium Light.

„Amstel Light heeft een heel andere doelgroep. Het merk is een beetje aan erosie onderhevig en dat is de oorzaak van de teruggang”, legt de bestuurder uit. „We gaan meer geld steken in marketing en verpakkingen om het merk wat spannender te maken. Zo willen we weer groei laten zien.”

De omzet van de bierbrouwer klom in de eerste jaarhelft met 11,6 procent tot 5,7 miljard euro. De nettowinst steeg met ongeveer 10,5 procent naar 410 miljoen euro. Het volume van verkocht bier steeg met 11,6 procent tot 62,8 miljoen hectoliter. Dat komt overeen met ongeveer 25 miljard glazen bier.

In de Verenigde Staten verkocht Heineken voor bijna 1 miljard euro aan bier, een stijging met ruim 17 procent. Plannen om het succesvolle lightbier naar Europa te halen, heeft Heineken voorlopig niet. „In Amerika bestaat de helft van de markt uit light. Hier is dat maar een klein stukje”, aldus Van Boxmeer.

In Europa moet de brouwer het hebben van vernieuwingen zoals het tapvat. „Daarvan hebben we er inmiddels 2,1 miljoen verkocht. Heel vorig jaar lag de verkoop op 2,2 miljoen. We brengen het inmiddels in veertien landen.”

Een andere vernieuwing is het schenken van heel koud bier. Het uit een bevroren tapzuil getapt biertje is pas gelanceerd in Nederland en komt ook in andere landen.

De afzet van het Heinekenmerk steeg met 12,1 procent tot 11 miljoen hectoliter. Het ging goed in de Verenigde Staten, Zuid-Amerika, Afrika en Europa. Het bedrijf kwam met nieuwe marketingcampagnes en productinnovaties.

Het merk Amstel groeide met 9,9 procent tot 5,8 miljoen hectoliter. Dit merk deed het vooral goed in Afrika en het Midden-Oosten.

Heineken zag in Europa het volume met 0,7 procent stijgen. Dat kwam vooral door het mooie weer in mei en juni. In Nederland steeg de verkoop van bier met 2 procent. Dat kwam vooral door het WK voetbal.

De afzet van het merk Heineken daalde echter met 1,3 procent doordat het bedrijf niet meer deed aan prijsacties in de supermarkten. De merken Amstel en Brand presteerden echter goed. Daardoor steeg het marktaandeel van Heineken in Nederland. Het bedrijfsresultaat kwam echter lager uit door de prijzenoorlog die in het land woedt.

In Rusland ligt de integratie van de vorig jaar overgenomen brouwerijen op schema. Het bedrijf denkt dat het volume uitkomt op 13 miljoen hectoliter. Dat is een groei van minder dan 10 procent. Het merk Heineken liet in de voorgaande maanden een stijging met 23 procent zien. Het totale marktaandeel in Rusland is 14 procent. „We willen over een jaar of vijf op 20 procent zitten”, aldus Van Boxmeer.

Heineken denkt dat de nettowinst dit jaar minimaal 10 procent hoger zal zijn dan vorig jaar. In juli verhoogde het bedrijf de vooruitzichten. Maar Heineken ziet zich geconfronteerd met forse kostenstijgingen van grondstoffen. Door de dure prijs van olie stegen de kosten van transport en energie.

Door de hoge prijs voor aluminium zijn de verpakkingskosten flink opgelopen en door de weersgesteldheid namen de oogsten van gerst af. Ook voor volgend jaar gaat dat er flink inhakken. Het bedrijf verwacht dat de kosten met een enkelvoudig percentage toeneemt.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer