Mini van Japanse bodem

Hoewel er ontwikkelingen in die richting zijn, wordt een auto nog steeds niet bij de supermarkt, maar bij de speciaalzaak gekocht. En omdat er zo veel smaken als mensen zijn, is er een enorm arsenaal aan merken en modellen. Er zijn merken die zich toeleggen op sportwagens, andere houden zich bezig met limousines, terwijl er ook specialisten zijn in het maken van compacte modellen. Met de nieuwe Trevis laat het Japanse Daihatsu zien dat daarin zijn kracht ligt.

7 September 2006 08:26Gewijzigd op 14 November 2020 04:04
De nieuwe Daihatsu Trevis is een mini en heeft duidelijk trekjes van zijn Britse voorbeeld. Foto Tony Vos
De nieuwe Daihatsu Trevis is een mini en heeft duidelijk trekjes van zijn Britse voorbeeld. Foto Tony Vos

Nu is die specialisatie niet vreemd. In Japan bestaan er aanzienlijke voordelen voor mensen die een compacte auto kopen, vooral in drukke binnensteden. De Japanse wetgever stelt eisen aan de afmetingen en de motorinhoud. De nieuwe Trevis is een auto die uit deze criteria voortvloeit: hij heeft een bescheiden lengte van exact 3,40 meter en een beperkte breedte van 1,475 meter.Binnen deze afmetingen hebben de ontwerpers zich helemaal uitgeleefd. Door de wielen op de hoeken te plaatsen, de carrosserie voldoende hoog te maken en de zijwanden zo recht mogelijk, heeft Daihatsu een maximale binnenruimte bereikt.

Wat wielophanging en bodemgroep betreft is de Trevis volledig gelijk aan de Cuore, het instapmodel van Daihatsu. Maar door zijn luxueuzere en frivolere uitstraling en de complete inrichting probeert het merk een soort premiummodel in het meest compacte segment neer te zetten.

Wat vormgeving betreft, is daarvoor wel nadrukkelijk naar een Europees voorbeeld gekeken, de Mini. Gaat het om het formaat, dan sluit de Trevis aan bij de eerste versie daarvan, terwijl de grote ronde koplampen met brede chromen randen, de enigszins driehoekige achterlichten en de grille met chromen honingraat meer aansluiten bij de huidige, veel grotere Mini. Toch is de Trevis beslist geen retro-auto.

Daihatsu levert slechts één variant, die meteen wordt voorzien van meegespoten bumpers, portiergrepen en spiegels. De auto staat op 13 inch wielen, terwijl ook 14 inch lichtmetaal mogelijk is. Door het benadrukken van de spatbordranden lijken de wielen overigens veel kleiner. De mistlamp, die men in Japan bij het ontwerpen meestal vergeet, zit als afzonderlijke unit in de achterbumper, terwijl het derde remlicht keurig hooggeplaatst tegen de achterruit prijkt.

Witte wijzerplaat
Met een druk op de knop worden alle portieren ontgrendeld en kan de reis door het interieur van de Trevis beginnen. Ook hier is met meer dan een scheef oog naar de Mini gekeken.

Het begint al bij de grote snelheidsmeter met witte wijzerplaat en de toerenteller die ertegenaan is geschoven. Deze instrumenten zitten op een metaalkleurige ondergrond die over de volle breedte van de auto ovaal van vorm is. Beslist grappig zijn de verschillende opbergvakken die hierin bijna onzichtbaar zijn verwerkt. Ook aan bekerhouders is gedacht. Twee uitschuifbare exemplaren zitten uiterst links en rechts. Verder nog een derde exemplaar tussen de voorstoelen en in de achterportieren de mogelijkheid twee flessen te plaatsen.

De Trevis heeft altijd deze achterportieren en dat is in dit segment lang niet altijd gebruikelijk. De twee frontairbags zijn standaard en daar blijft het bij. Zij- of gordijnairbags zijn niet mogelijk, ook niet als optie.

Metaallak
De binnenruimte is ongekend. De zitpositie is behoorlijk rechtop en daarom vormen de relatief korte zittingen niet zo’n bezwaar. De hoogte van de bestuurdersstoel kan worden aangepast. De achterbank geeft voldoende plaats aan twee volwassenen, die uiteraard over hun eigen hoofdsteun en gordel beschikken. De achterbank kan in gelijke delen worden neergeklapt, waardoor het niet overdreven bagagevolume van 167 kan worden uitgebreid tot 826 liter.

Wat uitrusting betreft is de Trevis lekker compleet, met onder meer vier elektrische portierruiten en dito verstelbare buitenspiegels. De optielijst blijft beperkt tot airco (799 euro), lichtmetalen wielen (229 euro) en een automaat. Dat betekent dat ook metaal- of micalakken standaard zijn.

Zoals gezegd leunt deze nieuwe, compacte Daihatsu technisch op de Cuore. Daar komt dus ook de 1 liter 3 cilinder motor vandaan, een compact en modern machientje met twaalf variabel bediende kleppen. Niet alleen Daihatsu zet deze zuinige krachtbron in, hij is ook te vinden in de Toyota Aygo, de Citroën C1 en de Peugeot 107. De motor levert in de Trevis 58 pk en een redelijk koppel van 91 Nm. Bij een totaalgewicht van 790 kg levert dat een keurige acceleratie op van 0 tot 100 in 12,2 seconden en een topsnelheid van 160 km/u. Cijfers die voor dit soort kleine auto’s wat minder van belang zijn, omdat er in de praktijk vaak veel korte ritten mee worden afgelegd. Veelal in een drukke, stedelijke omgeving. Dan wordt het overigens wel moeilijk om het beloofde gemiddelde verbruik van 1 op 20,8 te halen, maar wie normaal met de auto omspringt haalt gemakkelijk 1 op 18 of beter.

Automaat
Het driecilindertje maakt op de achtergrond een pruttelend geluid, maar wordt nooit rumoerig. De auto is lekker wendbaar en biedt door het flinke glasoppervlak een uitstekend uitzicht. Parkeren in kleine vakken is kinderspel, mede dankzij de elektrische stuurbekrachtiging. Alleen is op de snelweg te merken dat de auto behoorlijk smal is. De stabiliteit is dan namelijk wat minder en ook zijwind heeft best invloed op de kleine Japanner. De 14 inch lichtmetalen wielen verbeteren er nauwelijks wat aan. En dan te bedenken dat Daihatsu in eigen land de stabilisatorstang op de voorwielen weglaat.

En wat te denken van de prijs? De enige uitvoering kost 10.749 euro. De automaatversie (viertraps) komt op 12.748 euro. Dat is in het compacte segment inderdaad premium, want daarvoor zijn al sommige instappers uit een hoger segment te koop. Maar die hebben dan geen vijf deuren en beschikken stuk voor stuk over een minder complete uitrusting. Het is maar waar de klant voor gaat: de uitstraling, het formaat, de praktische bruikbaarheid. In ieder geval zal Daihatsu behalve overlopers van de Cuore beslist nieuwe klanten trekken met deze vrolijke nieuwkomer.

Daihatsu Trevis 1.0

Waardering
+ grappige vormgeving met chique details, veel binnenruimte, zuinig

  • niet echt goedkoop, slechts twee airbags mogelijk

Techniek
Cilinderinhoud: 989 cc; maximumvermogen: 43 kW/58 pk bij 6000 tpm; maximumkoppel: 91 Nm bij 4000 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 12,2 seconden; topsnelheid: 160 km/u.

Maten, gewicht en prijs
Lengte: 3400 mm; breedte: 1475 mm; hoogte: 1500 mm; wielbasis: 2375 mm: gewicht: 790 kilogram; inhoud bagageruimte: 167-826 liter; brandstoftank: 36 liter; Daihatsu Trevis 1.0; 10.749 euro.

Alternatieven
Daihatsu Cuore 1.0 Nagano 5-drs: 9.647 euro

Technisch volledig gelijk aan de Trevis. De Nagano is de compleetste Cuore en kan zowel met drie als met vijf portieren worden geleverd. De 1 liter 3 cilinder is ongekend zuinig en zeer schoon. Voor wie niet gevoelig is voor het uiterlijk…

Hyundai Getz 1.1i ActiveVersion: 10.995 euro
Een auto uit een hoger segment voor nagenoeg dezelfde prijs. De relatief kleine motor moet hard werken en twee portieren extra kosten meer geld. Ook is het uitrustingsniveau aan de schrale kant, maar het interieurvolume is beslist groter, terwijl de rijeigenschappen meer volwassen zijn.

Volkswagen Fox 1.2 Trendline: 9.995 euro
Eveneens een auto met een 3 cilinder motor, maar uit een hoger segment als het om de afmetingen gaat. De uitrusting laat nog wel wat te wensen over. De Fox is alleen verkrijgbaar als driedeurs, maar is en blijft een ijzersterk aanbod.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer