Henkel overtreft verwachtingen
DUESSELDORF (ANP/AFP/RTR) – Het Duitse consumentengoederenconcern Henkel heeft in het tweede kwartaal de winstverwachtingen overtroffen mede dankzij een goede verkoop in het buitenland. De nettowinst steeg tot 243 miljoen euro tegen 196 miljoen euro een jaar eerder. Dat maakte het concern woensdag bekend. Analisten hadden gemiddeld op een winst van 211 miljoen euro gerekend.
De omzet steeg met 7,3 procent tot 3,23 miljard euro. De fabrikant van onder meer Persil–wasmiddel, Fa–zeep en Schwarzkopf–shampoo deed vooral goede zaken in Latijns–Amerika en Azië. Daar steeg de verkoop met respectievelijk 14,5 en 10 procent. Verder trok de verkoop in West–Europa weer aan. Henkel heeft wel in de kosten moeten snijden en zijn prijzen moeten verhogen om de hogere prijzen voor grondstoffen op te vangen.Henkel nam in februari nog een aantal deodorantmerken over van het Amerikaanse Gillette. Door de acquisitie is Henkel de op twee na grootste deodorantverkoper in de Verenigde Staten geworden met de deo–merken Right Guard en Soft