Te veelzijdig om in een hokje te passen
Het lijkt een typisch Nederlandse eigenschap om alles wat we maar om ons heen zien in een hokje te willen stoppen. Dat willen we ook bij auto’s. Als er dan een model verschijnt dat de eigenschappen van meerdere types combineert, weten we ineens niet wat we ermee aan moeten. Dat probleem geldt voor de nieuwe Nissan Note.
Is het een hatchback, een MPV, een stationwagon? Betreft het een model voor de middenklasse of voor de categorie daaronder?Het is veel aardiger om de kennismaking met de Nissan Note niet met een stortvloed aan vragen te beginnen, maar om neutraal tegen de auto aan te kijken. De behoorlijk hoekige wagen komt erg fors over. Daarmee is het beeld in tegenspraak met het kille gegeven dat de koets slechts 4,08 meter lang is. Dat is dus maar een centimeter of vijf meer dan de nieuwste auto’s uit de compactklasse, zoals de Fiat Punto en de Peugeot 207. De afstand in formaat tot de middenklasse is veel groter.
Boemerang
Dat de Note een echte Nissan is, wordt meteen duidelijk door de vorm van de grille en door de verbaasd kijkende koplampen in de stijl van de Micra. Aan het profiel is goed af te lezen dat de ontwerpers gestreefd hebben naar een maximaal ruimtegebruik. Direct achter de voorwielen houdt de neus op en begint het inzittendencompartiment. De deuren lopen zo ver mogelijk naar achteren door. Direct na het achterwiel houdt de carrosserie op en daar valt het oog meteen op de bijzondere achterlichten in de vorm van een boemerang.
De achterkant is behoorlijk recht, ook weer om zo veel mogelijk ruimte te creëren. Aardig is de plaatsing van het derde remlicht tegen de dakrand en de mistlamp precies eronder in de zwarte stootrand op de bumper. Op de flanken zijn keurig stootstrips aangebracht en het misstaat de auto helemaal niet dat de portiergrepen en buitenspiegels eveneens zwart zijn. Bij het totaalbeeld van de Nissan Note passen de grote 15-inch wielen, keurig voorzien van wieldoppen.
Centimeters extra
Nissan heeft het hard nodig dat de Note een succes wordt. Op een of andere manier willen de verkopen in de meer traditionele segmenten niet echt vlotten, maar scoort het merk juist prima met nichemodellen. De Note heeft in ieder geval alle kwaliteiten om bij een brede doelgroep aan te slaan.
Wie zich als hij ernaast staat al verwondert over het formaat, kan binnenin helemaal zijn ogen niet geloven. De auto is beslist geen ruimtewagen, maar heeft net een paar centimeters extra in de hoogte, waardoor er bij de zithouding wel enigszins het effect van een MPV wordt verkregen. Het ruimtelijk opgezette dashboard is zwart van kleur met enkele metaalkleurige accenten. Vanaf het Visia-uitrustingsniveau is een radio/cd-speler keurig in de middenconsole ingebouwd. Daarboven zit een handig opbergvakje, bijvoorbeeld voor een zonnebril of andere zaken die direct binnen handbereik moeten zijn.
Onder de console hebben de ontwerpers een dubbele bekerhouder aangebracht en het dashboardkastje is een waar kunstwerk. In de klep is namelijk ruimte uitgespaard voor het instructieboekje, terwijl erachter een volume schuilgaat van maar liefst 9 liter! Als de auto een airco heeft (optie voor de Visia), wordt deze ruimte gekoeld.
Flexiboard
De Nissan Note is van binnenuit ontworpen. Daarbij is goed geluisterd naar de kinderen van medewerkers van de ontwikkelingsafdeling. En dat heeft een ongekende ruimte achterin opgeleverd. Kinderen willen zich in de auto duidelijk niet opgesloten voelen. De beenruimte is enorm en als de ouders hun kroost wat dichterbij willen hebben, dan kan de bank worden verschoven. Daarmee is ook de bagageruimte in een handomdraai te vergroten. Alleen al door het veranderen van de stand van de bank groeit die van 280 naar 437 liter. En met de bank helemaal neergeklapt bedraagt het volume 1332 liter.
Helaas beschikt de Visia niet over het zogenaamde Flexiboard, waarmee in de duurdere varianten een dubbele bodem wordt verkregen. Deze Flexiboard sluit keurig aan op het niveau van de neergeklapte achterbank, die overigens niet helemaal vlak komt te liggen.
Het is ook jammer dat een aantal handige vindingen niet standaard zijn, maar tot het zogenaamde Family Pack behoren: extra opbergvakken in de rugleuning van de voorstoelen, klaptafeltjes achterin, middenarmsteunen vóór en achter en een verborgen opbergvak onder de zitting van de passagiersstoel. Maar ongeacht welke uitvoering en welke opties worden gekozen, biedt de Nissan Note gewoon een ongekende hoeveelheid binnenruimte.
Vlakke land
Nissan biedt in dit nieuwe model twee benzinemotoren en een diesel in twee vermogensvarianten. Onze 1.4 liter staat aan de basis, met een keurig vermogen van 88 pk en een koppel van 128 Nm bij 3200 tpm. Typisch een motor van de goedmoedige soort, die de met 967 kilo beslist niet zware Note keurig laat presteren. Hij zet een top neer van 165 km/u en stuwt de auto in 13,1 tellen naar de 100 km/u.
In ons vlakke land voldoet de basismotor voor de meeste gebruikers prima. Bovendien is de motor zeker niet dorstig met een praktijkgemiddelde van boven de 1 op 13! Met een korte pook kunnen exacte schakelbewegingen worden gemaakt en de elektrische stuurbekrachtiging laat ook weinig reden tot commentaar.
Het onderstel van het ruimtewonder van Nissan is bekend. Het is bodemgroep van de combinatie Nissan/Renault, die we ook kennen van de Micra, Clio en Modus. Maar van al deze modellen is de Note het langst. Vóór prijken veerpoten van McPherson en achter een torsieas, een constructie die bij compacte auto’s zeer gebruikelijk is. De achteras is lekker compact en laat dus veel binnenruimte over, zonder een negatief effect te hebben op het veercomfort. De Nissan Note is een auto die eigenlijk over de hele linie hoog scoort, maar vooral punten pakt met zijn veelzijdig te gebruiken, ruime interieur.
De Nissan Nota 1.4 Visia kost 16.745 euro. Wie de radio/cd-speler en de zijairbags kan missen is voor de verder identieke Pure 15.995 euro kwijt.
Tony Vos
Nissan Note
1.4 Visia
Waardering
- enorme binnenruimte, veel opbergvakken, vrolijke uitstraling
- Family Pack als optie
Techniek
Cilinderinhoud: 1386 cc; maximumvermogen: 65 kW/88 pk bij 5200 tpm; maximumkoppel 128 Nm bij 3200 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 13,1 seconden; topsnelheid: 165 km/u.
Maten, gewicht en prijs
Lengte: 4083 mm; breedte: 1690 mm; hoogte 1550 mm; wielbasis: 2600 mm: gewicht: 967 kilogram; inhoud bagageruimte: 280-1332 liter; brandstoftank: 46 liter; Nissan Note 1.4 Visia: 16.745 euro.
Alternatieven
Fiat Idea 1.4 16v Active:
16.745 euro
Echte ruimtewagen in miniformaat. Heeft ondanks zijn hoge koets een goedmoedig rijgedrag. De uitstraling is erg neutraal en de gebruikte kunststoffen en afwerking zijn van een middelmatig niveau.
Ford Fusion 1.4 16V Futura:
16.995 euro
Direct afgeleid van de Ford Fiesta, maar met meer binnenruimte. Uitstekend onderstel met bovengemiddeld rijgedrag. Heeft helaas een wat neutrale uitstraling, maar wordt beslist onderschat.
Mazda2 1.4 Exclusive:
16.295 euro
Heeft dezelfde basis als de Ford Fusion en de Fiesta. Is iets korter en iets lager dan de Note, met de te verwachten gevolgen voor de binnenruimte. Prima 1,4 liter motor met dito rijeigenschappen.