Saab Biopower Hybrid schoner en sneller

Een hybride aangedreven auto is zuinig, maar verbruikt nog steeds benzine. Saab wil hiervan af en koppelt twee elektromotoren aan een 100 procent ethanolkrachtbron. Geen benzine meer nodig.

Evert Barten
14 April 2006 10:44Gewijzigd op 14 November 2020 03:39
De Saab Biopower Hybrid ziet er uit als een gewone 9 3 cabrio, maar is milieuvriendelijker en sneller. Foto Saab
De Saab Biopower Hybrid ziet er uit als een gewone 9 3 cabrio, maar is milieuvriendelijker en sneller. Foto Saab

Op de autoshow van Stockholm, die afgelopen week werd gehouden, introduceert Saab de Biopower Hybrid Concept. De naam zegt het al: het gaat om een studiemodel. Maar wel een die grote kans maakt om in productie te gaan.Bezoekers van de show zien een gewone 9-3 cabriolet zoals elke andere 9-3. Het nieuws zit echter onder de motorkap en in de aandrijftechniek. Deze Biopower Hybrid is voorzien van een 2.0 liter turbomotor die 100 procent op ethanol draait. De huidige Biopowerlijn -de 9-5 Biopower- rijdt op E85, een mengsel van 85 procent ethanol en 15 procent benzine. De Hybrid Concept heeft het aandeel benzine niet meer nodig.

Alsof de 260 pk die de motor levert niet genoeg is, monteert Saab twee elektromotoren in de auto. Een 15 kW sterke startmotor met geïntegreerde dynamo en een elektromotor die de achterwielen aandrijft. Deze levert 38 kW. Hiermee is de Saab zowel een hybride als een vierwielaangedreven voertuig.

Opladen
De elektromotor bij de achterwielen zorgt onder de 50 kilometer per uur voor de aandrijving. Bij accelereren geeft dezelfde elektriciteit een extra duwtje in de rug. Het systeem verschilt op dit punt niet van andere hybrideauto’s, zoals de Toyota Prius of de Honda Civic Hybrid. Ook het opladen van het 300 Volt accupakket gaat op de gebruikelijke manier: snelheid verminderen en actief remmen genereren elektriciteit die naar de accu’s gaat.

De Biopower Hybrid is bepaald geen traag voertuig. Binnen zeven seconden snelt de cabrio naar 100 kilometer per uur. Dat is een verbetering van bijna twee seconden ten opzichte van de gewone benzineversie met dezelfde motor. Voor de tussensprint van 80 naar 120 kilometer per uur heeft de Biopower Hybrid 5,5 seconden nodig.

De 15 kW startmotor is gemonteerd op de plek van het vliegwiel, tussen de motor en de automatische versnellingsbak. Hierdoor krijgt de Saab dezelfde technische snufjes mee als de Honda Civic Hybrid. Wanneer de auto stopt, bijvoorbeeld voor een rood verkeerslicht, slaat pardoes de motor af. In een fractie van een seconde slaat-ie weer aan als de bestuurder de rem loslaat en gas geeft om weg te rijden.

Dit systeem is milieuvriendelijk, zeker in files en in de stad. Ook draagt het een steentje bij aan zuinigheid, iets dat de Saab nodig zal hebben met zo veel vermogen onder de motorkap.

Waardevol
Saab is er veel aan gelegen om de hybridetechniek verder uit te bouwen, aldus Jan Åke Jonsson, managing director van de Zweedse autofabrikant. „Hybrides zijn in de toekomst zeker interessant. Dit project stelt ons in staat om het potentieel van de hybridetechnologie in combinatie met BioPower verder te onderzoeken.”

De Biopower Hybrid past nog niet in Saabs huidige productieplan, moet Jonsson toegeven. „Maar dat neemt niet weg dat het een waardevol studiemodel is. Het geeft ons ervaring op dit gebied en we laten hiermee zien dat we sportieve prestaties kunnen combineren met hernieuwbare energiebronnen. Zo kunnen we zuiniger met energie omgaan.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer