Economie

Dienstregeling NS onder vuur

DEN HAAG - De Tweede Kamer heeft donderdag felle kritiek geuit op de dienstregeling van de Nederlandse Spoorwegen (NS) voor volgend jaar. Ook staatssecretaris Schultz van Haegen van Verkeer toonde zich teleurgesteld. Het spoorboekje wordt echter verbeterd, zei ze donderdag in een Kamerdebat.

Redactie politiek
24 February 2006 09:33Gewijzigd op 14 November 2020 03:30Leestijd 3 minuten

Veel gebieden buiten de Randstad gaan er flink op achteruit in de nieuwe dienstregeling. Zo is de NS bijvoorbeeld van plan om in Zeeland drie stations te sluiten. Ook neemt de reistijd tussen het noorden en de Randstad toe en krijgt Leeuwarden een stoptrein in plaats van een intercity. In Zoetermeer, Haarlem, Arnhem en Nijmegen zullen minder of geen intercity’s stoppen.Onacceptabel, vindt de Kamer. „Het noorden en het oosten komen verder weg te liggen van de Randstad, en dat in 2007”, verwoordde GroenLinks-Kamerlid Duyvendak de kritiek. „Voor volgend jaar was ons een grote vooruitgang beloofd doordat lijnen als de Betuweroute worden opgeleverd. Daar is weinig van te zien.”

SGP’er Van der Staaij memoreerde ook dat er nu was gerekend op een forse verbetering van het treinvervoer. Die blijft uit, constateerde hij donderdag. Het Kamerlid stelde dat de Randstad juist is gebaat bij een goede bereikbaarheid per trein vanuit de rest van het land. Hij hekelde ook de vermindering van het aantal intercity’s op Zoetermeer, Haarlem, Arnhem en Nijmegen. „Dat komt mij buitengewoon merkwaardig voor.”

Dat de provincie Zeeland er bekaaid van afkomt, zint hem evenmin. „De hele provincie kent één spoorverbinding met de rest van het land: Roosendaal-Vlissingen. En moet daar dan nog fors op beknibbeld worden door sluiting van de stations Arnemuiden, Kapelle-Biezelinge en Krabbendijke?”

Het nieuwe spoorboekje is niet alleen maar een verslechtering, betoogde staatssecretaris Schultz, want het biedt de treinreizigers ook voordelen. Het aantal vertragingen moet afnemen, reizigers kunnen uit meer verschillende treinen kiezen en de gemiddelde reistijd neemt met 3 procent af.

Toch moet er nog wel het een en ander verbeteren, vindt ook de staatssecretaris. Wat dan precies, liet ze donderdag in het midden omdat ze nog in onderhandeling is met NS. Wel is al duidelijk dat de regio’s buiten de Randstad beter bereikbaar blijven en dat de geplande sluiting van de drie genoemde stations in Zeeland niet doorgaat. Dat zou namelijk in strijd zijn met het contract dat is gesloten tussen NS en de overheid.

Schultz kon echter niet beloven dat er nooit stations zullen worden gesloten. Er moeten in zo’n geval wel goede alternatieven worden aangeboden.

De regio’s en de consumentenorganisaties mogen nog reageren op de nieuwe dienstregeling van NS. Het Interprovinciaal Overleg (IPO), het samenwerkingsverband van de provincies, heeft in een onlangs aan de Tweede Kamer verzonden brief al zijn beklag gedaan over het spoorboekje. „De nieuwe dienstregeling geeft een verbeterde dienstverlening binnen de Randstad ten koste van de verbindingen met de gebieden buiten de Randstad”, schrijft het IPO.

Bovendien pleit de organisatie ervoor dat de NS-treinen ook na dit jaar goed aansluiten op bijvoorbeeld bussen.

Regiodirecteur H. Gelissen van de NS heeft gezegd dat er nog wel wat kleine veranderingen kunnen worden aangebracht, maar dat de dienstregeling in grote lijnen intact moet blijven om de doelstellingen te kunnen halen. Hij gaf toe dat het nieuwe spoorboekje voor kleine groepen reizigers een achteruitgang zal betekenen. „Maar dat is dan helaas pindakaas”, aldus Gelissen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer