Economie

Waarschuwingen bij financiële reclame vernieuwd

AMSTERDAM (ANP) - Bedrijven die reclame maken voor financiële producten, zoals beleggingsfondsen, kunnen sinds maandag nieuwe waarschuwingszinnen vermelden.

21 February 2006 09:26Gewijzigd op 14 November 2020 03:29

Deze vervangen bestaande waarschuwingen, bijvoorbeeld de zin dat rendementen uit het verleden geen garanties voor de toekomst bieden.Een van de nieuwe zinnen luidt als volgt: „Loop geen onnodig risico. Lees de Financiële Bijsluiter.” Deze waarschuwing verwijst naar de nieuwe bijsluiter voor complexe financiële producten. De vernieuwde financiële gids bevat een risicometer, waaruit consumenten eenvoudig kunnen afleiden of een belegging al dan niet veilig is.

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) verstrekt zowel de waarschuwingsteksten als de bijhorende afbeeldingen van de risicometer, die bedrijven verplicht moeten gebruiken. Op die manier wil de toezichthouder voorkomen dat ondernemingen de teksten dermate verhaspelen dat consumenten er niets aan hebben. In het recente verleden werden waarschuwingen soms heel snel uitgesproken of klein afgedrukt.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer