Waarschuwingen bij financiële reclame vernieuwd
AMSTERDAM (ANP) - Bedrijven die reclame maken voor financiële producten, zoals beleggingsfondsen, kunnen sinds maandag nieuwe waarschuwingszinnen vermelden.
Deze vervangen bestaande waarschuwingen, bijvoorbeeld de zin dat rendementen uit het verleden geen garanties voor de toekomst bieden.Een van de nieuwe zinnen luidt als volgt: „Loop geen onnodig risico. Lees de Financiële Bijsluiter.” Deze waarschuwing verwijst naar de nieuwe bijsluiter voor complexe financiële producten. De vernieuwde financiële gids bevat een risicometer, waaruit consumenten eenvoudig kunnen afleiden of een belegging al dan niet veilig is.
De Autoriteit Financiële Markten (AFM) verstrekt zowel de waarschuwingsteksten als de bijhorende afbeeldingen van de risicometer, die bedrijven verplicht moeten gebruiken. Op die manier wil de toezichthouder voorkomen dat ondernemingen de teksten dermate verhaspelen dat consumenten er niets aan hebben. In het recente verleden werden waarschuwingen soms heel snel uitgesproken of klein afgedrukt.