Toerisme groeit door oudere vakantieganger
AMSTERDAM (ANP) – De Nederlandse toerismebranche heeft het komende decennium vooral groeipotentie in de ouderenmarkt. Tot 2015 komen er een miljoen 50–plussers bij. Deze groep heeft meer te besteden, meer vrije tijd en gaat steeds vaker op vakantie.
Die conclusies trekt TNS Nipo uit een onderzoek dat donderdag in de RAI in Amsterdam werd gepresenteerd tijdens een congres van de ANVR. Dit jaar bestaat het Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen veertig jaar.TNS Nipo voerde een steekproef uit onder twee groepen Nederlanders, jongeren van 15 tot 19 jaar en ouderen van 55 tot 59 jaar. Voor beide generaties geldt dat vakantie en vrije tijd steeds meer een middel worden om te ontsnappen aan de toenemende druk van de prestatiemaatschappij.
„Ondernemingen die de toerist en recreant een onbezorgde beleving kunnen garanderen, zullen de slag winnen", voorspelt TNS Nipo. „Even niets aan je hoofd, geen zorgen, geen gedoe, dat is wat de mensen willen".
Volgens het onderzoeksinstituut voltrekken de veranderingen in de toerismebranche zich in hoog tempo. In 1989 boekten jongeren 1,5 keer zoveel vakanties als ouderen. Vijf jaar later waren de rollen omgedraaid en sindsdien worden de verschillen steeds groter. Inmiddels gaat 80 procent van de 50–plussers drie keer per jaar met vakantie. Zij houden dit vakantiepatroon vol tot hun 70e. Daarmee vormen ze een zeer interessante markt voor de bedrijven in de toeristische sector.
Directeur A. Schalekamp van TNS Nipo verwacht dat alleen toeristisch recreatieve bedrijven die inhaken op de komende veranderingen een gezonde toekomst tegemoet kunnen zien.