Economie

Bezoek speciaalzaak loopt niet verder terug

DONGEN (ANP) - Speciaalzaken hebben vorig jaar hun klantenkringen weten te behouden, ondanks de aanhoudende prijzenslag tussen de supermarktketens.

10 February 2006 22:06Gewijzigd op 14 November 2020 03:27Leestijd 2 minuten

Dat blijkt uit cijfers die het onderzoeksbureau GfK vrijdag heeft bekendgemaakt.Volgens GfK was het bezoek aan onder meer drogisterijen, bakkers, slagers, bloemisten en de markt vrijwel gelijk aan dat van 2004. Kaaswinkels en viszaken zagen hun klantenkringen zelfs stijgen. In 2004 nam het aantal klanten in de speciaalzaken nog sterk af.

GfK-onderzoeker Joop Holla meent dat klanten de service in de speciaalzaken weer waarderen. Door de prijzenoorlog is de dienstverlening in supermarkten sterk verminderd. Supermarkten gaan om de kosten te drukken steeds meer over op zelfbediening, ook bij de vlees- en kaasafdelingen. „Mensen missen dan de persoonlijke aandacht.”

Het publiek vergrijst nog steeds wel bij de speciaalzaken. Jongeren kiezen er in toenemende mate voor om in één winkel de boodschappen te doen. Holla verwacht niet dat speciaalzaken zullen profiteren van de vergrijzing van de samenleving. „Gedrag uit het verleden neem je mee naar de toekomst”, zo zei hij.

Reformwinkels weten wel jongeren te trekken. Zij zagen vorig jaar hun klantenkring verder toenemen tot een totaal van ongeveer 820.000 huishoudens. „Gezondheid is een belangrijk thema bij jongeren”, aldus Holla.

Drogisterijen trekken nog altijd de meeste klanten (5,82 miljoen huishoudens), gevolgd door bakkers en marktkramen. Groothandels, warenhuizen en boeren waren de grootste verliezers.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer