Economie

Bedreigingen KPN komen van alle kanten

DEN HAAG (ANP) - KPN heeft vorig jaar in een steeds harder tempo klanten zien weglopen bij zijn divisie vaste telefonie. Het aantal vaste aansluitingen daalde met 360.000 tot onder de 5 miljoen, zo maakte het telecombedrijf dinsdag bekend bij de presentatie van zijn jaarcijfers.

8 February 2006 10:09Gewijzigd op 14 November 2020 03:27

Vooral in het vierde kwartaal had KPN het moeilijk. Kabelbedrijven bleken succesvol met hun aanbod van internet en telefonie in een pakket.Volgens KPN-bestuursvoorzitter Scheepbouwer was er sprake van een overgangsjaar voor zijn bedrijf. De topman greep een jaar geleden de nieuwe ontwikkelingen in vaste telefonie aan om een grote reorganisatie door te voeren. De komende jaren wil KPN in totaal 8000 banen schrappen. Het bedrijf stoomt zich daarmee klaar voor een door internet gedomineerde telecommarkt.

KPN hoopt dit jaar al hard terug te kunnen slaan met zijn eigen gecombineerde aanbod van internet en telefonie. De kabelbedrijven hebben momenteel 75 procent van de markt voor internettelefonie in handen. Er valt echter nog een wereld te winnen. Volgens KPN bellen in Nederland inmiddels 362.000 mensen via internet. Dat aantal gaat de komende tijd hard toenemen, zo is de verwachting. Topman Scheepbouwer zei er vertrouwen in te hebben dat KPN zich kan terugvechten. „Dat hebben we ook gedaan met adsl.”

Een probleem voor KPN is echter wel dat de bedreigingen van meerdere kanten komen. Niet alleen de kabelsector voerde de concurrentie hevig op. Ook internetaanbieders als Wanadoo en Tiscali wisten telefonieklanten in te pikken. Daarnaast willen vooraanstaande internetbedrijven als Microsoft, Yahoo, Skype en Google zich sterker op de belmarkt richten. Scheepbouwer verklaarde eerder dat KPN van deze bedrijven in de toekomst het meest te duchten heeft.

Yahoo en Skype zijn het verst gevorderd. Bij Skype zijn bijvoorbeeld wereldwijd al 75 miljoen mensen aangesloten. Het aantal mensen dat via dit dochterbedrijf van eBay online is om gebeld te kunnen worden, neemt dagelijks toe. In de Verenigde Staten is wel een kentering zichtbaar ten gunste van traditionele telecombedrijven die ook in internettelefonie zijn gestapt. KPN kan daar hoop uit putten voor zijn internetbeldienst. Ook de introductie van internettelevisie, dit jaar een speerpunt van het bedrijf, kan ertoe leiden dat klanten het bedrijf trouw blijven.

Hoe serieus Google en Skype zijn met hun aanval op de traditionele telefoniewereld, bleek maandag nog eens. Beide bedrijven investeerden 18 miljoen euro in het Spaanse internetbedrijf FON, dat mensen wil stimuleren om hun draadloze internetnetwerken gratis met elkaar te delen. Daardoor kunnen de ambitieuze hotspotsplannen van KPN, maar ook die van T-Mobile, wel eens in duigen vallen.

De KPN-top hoeft zich in financiële zin vooralsnog weinig zorgen te maken. Het bedrijf presenteerde kwartaalcijfers die de verwachtingen van analisten in ruime mate overtroffen. De nettowinst steeg van 578 miljoen naar 608 miljoen euro. Analisten hadden juist op een sterke daling gerekend. De jaarwinst daalde van 1,76 miljard euro naar 1,46 miljard euro in 2005.

De omzet nam toe van 11,82 miljard naar 11,94 miljard euro. Deze groei was te danken aan de divisie mobiele telefonie. Bij vaste telefonie daalde de omzet fors. In het vierde kwartaal was de omzet bij deze divisie nog net iets groter dan bij mobiele telefonie.

KPN verklaarde te kijken naar een samenvoeging van de divisies vast en mobiel. Vooral vanuit de zakelijke markt is veel vraag naar een geïntegreerd pakket aan diensten. Het bedrijf is ook bezig met een nieuwe merkenstrategie. Dit zal de merken Planet Internet en Primafoon „raken.” Scheepbouwer wilde hier verder geen toelichting op geven.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer