Baanverlenging vliegveld Eelde opnieuw onder vuur
EELDE (ANP) – De verlenging van de start– en landingsbaan van Groningen Airport Eelde (GAE) heeft minder effect op het aantal reizigers dan de luchthaven nu doet voorkomen. Dat stelde luchtvaarteconoom J. de Wit van de Universiteit van Amsterdam dinsdag in een onderzoek dat hij deed in opdracht van de PvdA–Statenfractie in de provincie Drenthe.
De luchthaven verwacht dat zowel het passagiers– als vrachtvervoer in tien jaar tijd zal verdubbelen, als de baan eenmaal is verlengd. Volgens De Wit is dat zeer de vraag. De luchthaven houdt in de berekeningen onder meer geen rekening met de verwachte groei van het vliegverkeer vanaf de luchthaven in Lelystad.Eelde ijvert al jarenlang voor verlenging van de start– en landingsbaan van 1800 naar 2500 meter. De plannen stuiten op hevig verzet van omwonenden en milieuorganisaties.
Volgens de econoom is het potentiële passagiersaanbod op Eelde te laag om een grote groei te kunnen realiseren. Dat blijkt uit het vertrek van prijsvechter Ryanair, die in 2004 na amper een jaar de lijndienst Eelde–Londen ophief. „Ryanair heeft de markt van Eelde uitgetest en te licht bevonden", aldus De Wit.
De daling van het aantal vakantiecharters tussen 2002 en 2004 schreef GAE toe aan de oorlog in Irak. „Waarom het aantal vakantiegangers op de luchthaven Eindhoven met 80.000 passagiers kon groeien en op Rotterdam Airport met zo’n 45.000 passagiers, blijft dan toch een raadsel", zei De Wit.
GAE herkent zich niet in de kritiek van de hoogleraar. „Ryanair heeft hier op zich prima resultaten gedraaid, maar kon vanwege de baanlengte de vliegtuigen niet volledig vullen", zegt directeur J. Meulendijks. „Wij hebben de schriftelijke toezegging dat Ryanair direct met ons gaat praten als de baanverlenging gerealiseerd is".
Het vliegveld heeft in 2005 bovendien een groei in het charterverkeer gerealiseerd en verwacht in 2006 wederom een forse groei. „Vliegveld Lelystad kan op termijn een concurrent voor ons worden, maar dat betekent niet dat wij niet gaan uitbreiden", zei Meulendijks. „Je moet uitgaan van je eigen kracht. We herkennen ons niet in de sombere scenario’s van De Wit".