„Feitelijk zijn we gewoon autojongens”
OOSTERHOUT - Contracten voor 10.000 auto’s komen voor, maar deals met tien auto’s zijn hem niet te min. Importeurs, fleetowners, dealers en leasemaatschappijen maken gebruik van Gefcodiensten.
„Er wordt te veel geleurd met auto’s, ze staan vaak te lang voor rente van bijvoorbeeld de dealer. Wij leveren snel de toegevoegde waarde. Feitelijk zijn we gewoon autojongens.”Buiten rijden trucks met opleggers vol nieuwe auto’s af en aan. Op de immense parkeerterreinen scharrelen mannen in fluorescerende vestjes tussen eindeloze rijen auto’s. Voor een eerste of laatste check.
Binnen schetst directeur Will Walravens (48) van Gefco Automotive de historie van het van oorsprong Franse concern. In 1950 werd in Noordoost-Frankrijk de basis gelegd voor de mammoet die Gefco nu is. De naam staat voor Les Groupages Express de Franche-Comté. In de eerste plaats was de firma bedoeld om de Peugeots die in dat departement werden gemaakt, gesmeerd af te voeren richting afnemers. De Peugeotfabrieken staan op een plek zonder zeehavens in de buurt. Dat is lastig als je wereldwijd je auto’s kwijt wilt.
Tot en met 1977 groeide Gefco door op Franse bodem, in de Benelux en in Duitsland. Dat gebeurde vooral door transportbedrijven over te nemen. De Gefcogeschiedenis start voor Nederland in 1983, als Gefco-Benelux een feit is. Van eind jaren zeventig tot eind jaren negentig slaat het bedrijf de vleugels uit in grote delen van West-Europa. In de jaren erna volgen Oost-Europa, Latijns-Amerika, Azië en veel landen rond de Middellandse Zee. Sinds vijf jaar zit Gefco stevig in China, na een evenlange voorzichtige aanloop.
De Gefcogroep valt ruwweg in drieën uiteen. Goederentransport, Automotive en Supply zijn samen goed voor een wereldwijde omzet van 3 miljard euro. Walravens: „Onder de naam Network vervoeren we stukgoed en deelladingen. Rollen stof naar Turkije, hangende kleding terug. Nederlandse rolgordijntjes naar Franse Gamma’s.”
Supply staat vooral voor haven- en luchtvracht. „Logistieke oplossingen voor just-in-time-toelevering bij fabrieksbanden. Specialiteit is de zogenaamde Gefbox, een bakkensysteem dat is afgestemd op de te vervoeren producten.”
Automotive staat voor alles wat in de breedste zin met auto’s te maken heeft. „Transport, opslag en werkplaatsactiviteiten in geïndustrialiseerde zin. Je kunt het zo gek niet bedenken of we doen het.” Het onderdeel bezit zelf 4300 spoorwagons. Via onderaannemers varen 25 schepen. Van de 1800 vrachtwagens is een gedeelte in eigendom. Dertig van de tachtig vervoerscentra zijn ingericht voor het afleveringsklaar maken van auto’s. Oosterhout is daar één van.
In 2004 vervoerde Automotive 3,4 miljoen auto’s: 1.150.000 over zee, 950.000 per spoor en 1.300.000 via de weg. Rond de 450.000 auto’s werden afleveringsklaar gemaakt en 35.000 tweedehands voertuigen opgeknapt.
„Afgelopen jaar was wat moeizaam, voor het eerst sinds ik in ’93 eindverantwoordelijk werd zagen we een lichte omzetdaling. Die trof natuurlijk de hele automarkt. Consumenten waren voorzichtig, bedrijven niet minder. Gelukkig kregen we Mitsubishi er als klant bij.” In de rij vaste gebruikers staan alle grote Franse automerken, de Italianen, maar ook Volvo, DaimlerCrysler en GM.
Willen particulieren of bedrijven aanpassingen aan hun auto’s, dan is dat vaak een heel gedoe, zegt Walravens. „Daarom zoeken wij sinds 1993 naar snellere, betere methoden om ze aan te brengen. Carrosseriewijzigingen, vloerplaten, antislipmatten, scheidingswanden, blinderingsfolie, koelapparatuur, lpg-inbouw: voorheen werd er veel geleurd met auto’s. De ene firma deed dit, een volgende dat, een derde ging bestickeren. Zo bleven auto’s te lang in voorraad. Wij zeggen: je kan moeilijk doen, maar ’t kan ook makkelijk. Alles gebeurt hier onder één dak.”
In de ene hal worden koelunits ingebouwd, in een volgende gasinstallaties voor alle middenklassers van Renault Nederland. „Voor de Peugeots 206 van verhuurder Greenwheels bouwen we een soort creditcardapparatuur in waarmee de klant z’n auto meekrijgt.” Stork- en Defensieauto’s komen eveneens via Gefco Oosterhout op de weg: betimmerd, beletterd en ingericht met extra instrumentarium. Tientallen Citroëns C3 krijgen dezer dagen de actie-uitdossing van Sky Radio aangemeten.
„Je behoort actief in de markt te staan en je te onderscheiden van anderen. Als Automotive Nederland maken we op dit moment zo’n 20 miljoen euro omzet.” Importeurs, dealers en leasemaatschappijen kiezen het pakket dat ze het best past. „Wassen, ontvetten, totaal afleveringsklaar maken: steeds meer afnemers kiezen ervoor.” Uit de 45 meter lange wasstraat komt vandaag een lange rij Peugeots 405.
De laatste nieuwe service dateert van mei 2005. „Gefco Leather bekleedt de auto na import met leer. Dat scheelt de klant veel bpm en hij kan uit veertien kleuren kiezen in plaats van de twee die de fabrikant biedt. Inmiddels hadden we zo’n 500 auto’s onder handen. Ook hiervoor geldt: waarom moeilijk doen als ’t makkelijk kan.”