Koud lenteweer drukt ijsverkoop
De ijsverkoop heeft te kampen gehad met het koude lenteweer in Europa.
Daardoor viel de verkoop van ijsjes en ijsthee van levensmiddelen- en voedingsconcern Unilever op dit continent in april en mei tegen.
In de VS en de opkomende markten liep de ijsverkoop wel goed. De tegenvallende ijsverkopen drukten de totale omzet in april en mei met 0,4 procent. Het Brits-Nederlandse concern maakte dat dinsdag tijdens een analistenpresentatie bekend.
Het concern rekent in de maanden april, mei en juni op 4,5 procent omzetgroei bij de 400 topmerken, waaronder Omo en Dove. De totale autonome omzetgroei komt uit op 3 tot 4 procent. De totale verkopen komen dit jaar gelijk of 1 procent lager uit. Dat komt door het verder snoeien van het aantal merken, onderdeel van het programma ”Weg naar groei”. In het tweede kwartaal van 2001 zette het concern 13,7 miljard euro om.
Unilever handhaafde dinsdag de verwachting dat de winstgroei per aandeel dit jaar net boven de 10 procent uitkomt.