Economie

Aziaten winnen op automarkt Verenigde Staten

NEW YORK - Aziatische autoproducenten zijn vorig jaar verder opgerukt op de Amerikaanse automarkt, terwijl Amerikaanse en Europese concurrenten verliezen incasseerden.

Van onze correspondent
5 January 2006 09:27Gewijzigd op 14 November 2020 03:21

Het gezamenlijke marktaandeel van de drie grote Amerikaanse producenten General Motors (GM), Ford en Chrysler liep terug van 61,7 procent in 2004 naar 56,9 procent vorig jaar.Het marktaandeel van de Aziatische producenten steeg van 34,6 procent in 2004 nar 36,5 procent in 2005. Toyota verkocht 10 procent meer auto’s, gevolgd door Nissan en Hyundai met 9 procent en Honda met 5 procent. Ook Chrysler noteerde een stijging van 5 procent, maar Ford en GM verkochten 4 procent minder auto’s. De Europese producenten noteerden een achteruitgang van 3 procent.

„Nog een paar jaar en de Aziaten hebben de markt hier overgenomen”, verwacht marktanalist Stephen Briar van het informatiebureau Autodata Corporation. Een belangrijke factor bij de verkoop van Aziatische auto’s is hun relatieve zuinigheid, die veel Amerikanen goed uitkomt in een tijd van steeds verder stijgende benzineprijzen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer